Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

fredag 6 juli 2018

En dag på stranden

Igår packade vi väskorna och drog till stranden. Ingen av oss badade. Men det var rätt mysigt att bara softa på beachen. Läsa, fika, Emma och hennes kompis spelade spel, tog en glass, jag lyssnade på en podd och slumrade några minuter. Underbart med sol. Och skönare att ligga på stranden där det fläktar lite än hemma i vår trädgård. Är verkligen som en gryta där. Kokhett. 

Jag är fortfarande rejält täppt och har ont i bihålorna. Böjer jag mig ner så bara bultar det i ansiktet. Men jag tar nässpray och hoppas det går över. Men det var en rejäl förkylning denna gången. Började liksom innan midsommar. Åt ju antibiotika veckan efter för örat men jag är fortfarande lika förkyld. Segt. 

Idag är jag lite trött. Tog min medicin några timmar för sent igår. Då blir jag tröttare dagen efter. Men det gör inget. Idag ska jag bara vila. 

Igår hade jag en trevlig em/kväll med Tildas mamma. Malvas mormor. Så farmor och mormor var på stan. Väldigt bra kväll. Lugnt och skönt. Prat och skratt. Vi höll oss i från Larmtorget och allt stim och var först på Magasinet sen Park Hermina. 

I dag blir det vila upp sig sen på lördag blir det gul/blå tröjan på och se Sverige vinna igen. Förhoppningsvis iaf. Jag vill tro att det går bra. 

Tittade nyss i min kalender och fick nästan lite panik. Är rätt mycket varje vecka ett tag nu. Då börjar hjärtat dunka hårdare direkt. Känner mig stressad. Men måste lära mig att ta en dag i taget. Inte titta för långt fram i kalendern. Det är sommar. Det händer mycket saker. Man ska försöka hinna träffa så många som möjligt på deras lediga tid. Göra saker med Emma. Med Malva. Vi får gäster. Jag har läkarbesök. Jag behöver börja träna inför tjejmilen. 

Och så fyller jag år. Inget att fira direkt, 44 år. Men det blir väl ett enkelt lite kalas här hemma. 

Nu ska jag ta min kaffekopp och sätta mig ute och läsa tidningen. Emma ska leka med en kompis. Jag ska köra lite Mindfulness. 

Var lite sugen att hitta på nåt med Emma. Kanske länsmuseet eller slottet. Men vet inte om jag orkar. Idag är Prins T rätt störig och tar energi. Fast då är det förvisso rätt skönt att hitta på nåt så man tänker på annat. 

Jag får se. Kaffe först. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar