Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

söndag 23 april 2017

Aprilväder

Och vips så var den här helgen över. Imorgon är det måndag igen. Och ny vecka. 
Mindfulnesskurs imorgon. Skönt. Det behövs. 
Jag är inte i form. Känner mig sjukt stressad i kroppen. 
Och i huvudet oxå. 
Idag vaknade jag med hemsk huvudvärk. 
Tror jag tänker för mycket. Hjärntrött. 
Och så tror jag att jag grejade för mycket igår. 
Vi rensade i garaget och fixade ute i trädgården. Höll igång precis hela dagen. 
Tog en pw i stormen. 
Sen grillade vi och hade en soft kväll. Jag somnade tidigt. 
Och tog sovmorgon idag. 
Ändå vaknade jag trött och med huvudvärk. 

Idag har det varit en ganska lugn dag. Jag gjorde lite Mindfulnessläxa. 
Tilda och Malva kom förbi på en fika. 
Emma har lekt med kompisar hela dagen. 
Jag hade tänkt springa men vädret var extremt konstigt. Regn,sol, snö, hagel, riktigt aprilväder. 
Så jag cyklade till gymmet istället. 
Gick på bandet 2 km , sprang 2 km och sen intervaller i 1 km. 
Körde lite på crosstrainern och sen mage. 
Fick bryta för jag fick ont i huvudet igen. Och det började värka i örat. Tog väl i för mycket. 
Cyklade hem i en hagelskur. Kul. 

Tog ett varmt bad. Micke lagade mat. Och nu ligger jag trött och mätt i soffan och tänker inte gå upp förrän det är dax att gå in till sängen. 

Känner mig gnällig, ledsen,
 orolig...rädd. Ångesten värker i bröstet. 

Vill att tiden ska gå snabbt till operationen. Vill bara krypa ner under täcktet och sova tills det är dags. Vill att det ska vara över. 
Samtidigt som jag vill att tiden ska gå sakta. En del av mig vill fly från eländet och ställa in allt. Men det är pga av rädslan och oron. Jag har inte kontroll över situationen och det skrämmer mig. 
Vet att mitt liv kommer bli så mycket bättre efter operationen. 
Visst, tinnitusen kommer bli värre men då ska ju "skruven" i huvudet och lilla apparaten bakom örat hjälpa mig. Jag kommer få kämpa för att öva upp balansen igen. Och lättare bli hjärntrött. Men att slippa kraftiga yrselattacker , kräkningar och framförallt dropattacks är guld värt.  

Idag fick vi en trevlig inbjudan på Valborgsmässoafton. 
Mysigt. 

Behöver ha lite kul och aktivera mig nu innan operationen. Sen vet jag inte alls hur livet kommer se ut innan allt har ordnat till sig efter op. 

Men nu jobbar vi fram en bra vecka ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar