Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 23 maj 2017

Balansnerven

Idag har jag varit i Linköping. En ganska trevlig liten tripp med min son. Vi har precis samma humor så det blev en hel del skratt under resan. Så otroligt skönt att få skratta lite. Gör jag alldeles för sällan nu för tiden. 

Inte lika kul på sjukhuset dock. Absolut proffsig och bra personal. Fantastiskt bemötande. 
Hade en träff med tre läkare. Två av dom ska vara med på operationen. 

Fick veta lite om ingreppet. Man har valt att gå in bak i huvudet istället. Borra lite ( AJ!!!HJÄLP!!! )och ta sig in och komma åt att klippa balansnerven. 
Det var en del info,och jag var uppstressad,så mycket av orden snurrar fortfarande bara runt i huvudet. Men det pratades om hålrum i hjärnan, ärret, hjärnvätska, smärta, ansiktsförlamning, rehab mm. 
6-8 v vila. Och då verkligen VILA!
Inga tunga lyft eller så. Ett ingrepp i hjärnan är inte att leka med sas det klart och tydligt. 
Sen blir det rehab med sjukgymnastik och balansträning. 

Jag känner mig så jäkla rädd. Liten, ynklig och rädd. 
Vill bara att allt ska vara över 

Vill vakna upp och känna mig så pigg. Så pigg som man kan göra efter ett sånt ingrepp. 
Läskigt att dom ska in i mitt huvud. Min hjärna. 
Men dom vet vad dom gör. 
Det kommer bli bra det här. Så småningom. Tålamod. 
Nu tar jag mina sista krafter och kämpar mig igenom det här 

Nu är det några intensiva dagar fram till tisdag då jag läggs in. 
Jag ska klämma in en kväll på stan ( ut o äta ) presentinköp,två kalas, handla blommor/plantera,Emma ska ha en kompis som sover över, Malva ska sova över, morsdag och en del annat. 
Men lika bra att köra på...sen blir det ryggläge ett tag.

Nu är det oxå ryggläge och några timmars skönhetssömn. 

Natti ❤️


1 kommentar:

  1. Har fått liknande symtom. Helt plötsligt, yr och vinglar till. Hör också sämre och tinnitus men inte jätteirriterande tjut. Haft det en vecka nu ca. Hur började det för Dig?
    Lycka till med rehab

    SvaraRadera