Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 12 juni 2018

Hörapparat

I em var jag på ÖNH hos en audionom. Vi provade ut en hörapparat. Gjorde hörseltest osv. Var där i nästan 1,5 timme. 

Med all säkerhet så kommer jag få benförankrad hörapparat. Så nu fick jag med en sån hem för att testa. Men denna sätter jag fast med diadem eller band. Ska prova den i en månad. Var så sjukt läskigt att höra lite ljud i det döva örat. Jag blev nästan rädd när vi provade apparaten. Hoppade till. Känns lite ovant. Ljudet låter dock lite konstigt. Som om man pratar i en mick. 

Det är alltså inte en apparat som förstärker min hörsel för jag är ju döv på det örat så det finns ju inget att förstärka. Utan denna lilla apprat fångar upp ljudvågor som blir vibrationer som lutar örat att jag hör lite ljud. Enkelt förklarat. Jag vet inte om jag uppfattade det rätt heller mm ungefär så tror jag. 

Efter att jag provat denna en månad ska jag tillbaka till ÖNH och utvärdera hur det gått. Ska även få prova en som hänger på örat oxå. 

Men troligtvis blir det denna varianten jag har hemma nu. Benförankrad hörapparat. Man opererar in platta och skruv i skallbenet. Som man kan fästa hörapparaten på. Det blir inte dom närmsta två månaderna för nu ska jag prova ut apparater först. 


Här är den jag ska prova nu

Så här ser det ut med benförankrad hörapparat. 


Blev lite ledsen idag när jag fick veta att tyvärr kanske det inte blir så att jag hör tinnitusen mindre. Eftersom det inte är riktigt ljud jag hör i örat så minskar liksom inte tinnitusen. Men det kan åndå underlätta lite för att jag fokuserar på att höra det jag tror är ljud istället för att lyssna efter bruset. 

Hade jag "bara" haft en hörselnedsättning så hade man förstärkt ljudet och då hade man blivit hjälpt mer mot tinnitusen. Men nu är jag ju som sagt döv på det örat. Typiskt. 

Och inte verkar tinnitusen bli bättre. Otroligt påfrestande senaste tiden. Ett förbannande brusande. Hela tiden. Brus i ena örat och ilande tjutning i det andra. Gaaaah!

Ikväll tog jag en pw. Skönt att ut rensa tankarna lite. Plockade en bukett blommor oxå. Det är sommar 🌸


Nu har jag lagt mig. Knappt jag ville lägga mig. Så rädd om frisyren. Haha. Är verkligen jättenöjd med håret. Känner mig fräschare. Somrig. 

Tyvärr får jag ju aldrig till det lika bra som hos frisören. Så imorgon när jag vaknar är jag förmodligen inte lika nöjd. 


Sov gott 🌙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar