Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

onsdag 20 juni 2018

Vädret

Hjälp vad trött jag är på att höra alla prata om vädret. Usch vad det blåser. Vad kallt det blev. Vill ha sommaren tillbaka. Såååå tråkigt väder det ska bli under midsommar. 


Ja. Jag vet. Jag ser också väderprognoserna. Skiftar mellan olika och hoppas att det ska se bättre ut på nån. Men vad ska man göra åt det? Lägga sig ner och deppa ihop? 

För det första brukar det inte bara så himla varmt och fint under midsommar. Man är ju förvånad när det är riktigt hett som det var förra året. Så jag personligen räknar aldrig med fint väder under midsommar. 

Men om det nu regnar. Ska man ställa in festen då? Ja kanske om man skulle vara ute på en brygga utan nåt skydd. Inte ställa in men flytta in. Det är ju det värsta som kan hända. Att man får flytta in. Men det som gör festen är ju ändå inte vädret. Det är sällskapet och humöret. Och jag kan lova att tänker man negativt så blir ingen på bättre humör. 

Vi åker mot Sthlm idag. Vädret ser inte ut att vara på topp. Därför packade jag ner regnjacka   Den kan behövas om det regnar när vi kör femkamp. Jag tänker starta dagen med klänning och krans för att få känna mig lite midsommarfin men sen kommer byxorna åka på. Och tjocktröja om det behövs. Och några dyra finskor tar jag inte med eller på eftersom jag vet att det förmodligen blir regn. Svårare än så är det inte. 

Vädret ser kanske inte ut att vara det bästa men jag tror inte en sekund på att festen blir sämre för det. Det är ju upp till var och en att ha kul. Eller hur. 

Vid det här laget borde alla veta att midsommar ofta bjuder på dålig väder och alla har förmodligen en plan B. Regnkläder och se till att det finns tak. 

Jag mår mycket bättre av att tänka positivt. Pallar inte negativ energi. Det finns det redan för mycket av i min kropp. 

Igår fick jag ett sms från SAS att min flygrutt ändrats när jag ska hem från Sthlm efter att jag har sprungit tjejmilen. Tre timmar tidigare. 

Ja. Det var ju synd. Kan inte gå på stan eller mall of Scandinavia dom timmarna som jag hade tänkt. Trist. Men dör jag av det. Näää. Jag får istället vara glad att det inte ställdes in helt. Och att det bara var tre timmar tidigare och inte tidigt på morgonen så jag hade missat hotellfrukosten. 

Och vem vet. Jag kanske mår superdåligt efter tjejmilen, som efter Wings for life, kräks o mår dåligt i ett dygn. Då hade inte shopping varit aktuellt ändå. Då hade jag kanske velat åka hem tidigare. 

Som sagt, saker man inte kan påverka är ingen idé att man lägga massa energi på. Jag skulle inte må bättre av om jag gick o surade i ett par månader här nu för att mitt flyg går hem tre timmar tidigare när jag faktiskt redan varit två dygn i Sthlm. 

Eller att sura över vädret. Vädret blir ju som det blir vad jag än tycker. Klart jag kan tycka det är trist men jag låter det stanna vid en tanke. Är sååå tråkigt att höra på gnäll o suck o pust. 

Igår ringde en tjej till mig, Patric och Tildas granne, för att berätta att deras paviljong blåste sönder i stormen som var. Ja för det blåste rejält igår. Så jag ringde Patric. Dom åkte hem. Paviljongen förstörd. Den var ganska ny så det gjorde såklart ont i mammahjärtat. 

-Åh vad synd sa jag

-Äh. Den var inte så dyr, sa Patric. Vi får köpa ny. Tur den inte blåste iväg så den förstörde bilar eller nåt annat. 

Ja. Sant. Så skönt att kunna tänka som honom. Positivt tänkande. 

Alla borde bli bättre på att använda Mindfulness mer. 

Jag har blivit bättre. Är stolt över mig själv faktiskt. Sen är jag inte riktigt där än. Finns fortfarande saker som jag låter påverka mig negativt. Som att jag lägger för mycket tankar och energi på tex tinnitus. Hörselförlust. Smärtan. Tröttheten. Balansen. Att jag inte är som jag var förut. Det mesta som jag lägger tråkig energi på är allt runt min sjukdom. Men det är svårt. Jag försöker. Jag gör iaf väldigt mycket för att hantera allt bättre. Mindfulness. Kurator. Taktilmassage. Hörapparat. Medicinering. Smärtenheten. Jag försöker. Jag ligger inte bara och tycker synd om mig själv. Tycker fortfarande alldeles för mycket synd om mig själv än men jag kämpar hela tiden. Varje dag jobbar jag med mig själv. Med tankarna. Med smärtan. Med livet. Varje dag. Varje timma. Varje minut. 

Vi ska snart åka. Vi packar o plockar. Men jag behöver få sitta och andas i några minuter. Är inte så mycket energi i mig på morgonen. Tog min kaffe och satte mig ute i solen. Lapa i mig lite sol. Får väl passa på medan den skiner. 

Normalt så hade jag stressat runt som en tok nu. Packat. Städat av. Vattnat. Stimmat runt tills det var dax att åka Men näää. Vi har ingen brådska. Ingen tid att passa. Vi kommer iväg när vi är klara helt enkelt. 

Jag mår inte bra av stress. Så fort pulsen ökar lite blir jag yr. Mår illa. Får huvudvärk. Och så får jag inget gjort istället. 

Jag är bättre på att tänka mer positivt. Men måste även bli bättre på att inte stressa upp mig så lätt. Men har man haft bråttom hela sitt liv så är det inte så lätt att ändra det. 

Så nu vill jag önska er alla en fortsatt trevlig vecka och en härlig midsommar. Vet ni, skit i vädret. Om det regnar så gör det. Det kommer inte sluta hur mycket du än ber till högre makter. Försök njuta av sällskapet och ha kul ändå. Det blir som man gör det...

Är det inte sol ute får du ha det i hjärta och sinne ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar