Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 31 december 2018

Gott nytt år 

Sista dagen på det här året. Känns alltid skönt när ett nytt år är på intågande. Nytt år med nya dagar, som man egentligen vet ganska lite om och som är upp till mig att fylla med så mycket bra saker som möjligt. Men det känns även  en smula vemodigt när det är sista dagen på året.  Dels för att det alltid är saker jag inte hunnit med. Som jag hade tänkt eller velat göra. Sen kan jag bli stressad över att ett år går så himla fort. Jag hinner aldrig med. Tycker att dagarna mellan midsommar och nyår är alldeles för få. Känns som att jag ständigt går och väntar och längtar efter något. När det är höst vill jag bara att julen ska komma. Och julen vill jag helst ska vara över snabbt så att det blir nyår istället. Sen är jag less på vintern direkt och längtar bara efter våren. Och när våren kommer så glömmer jag snabbt hur mycket jag har längtat och vill ha sommar och dagar på stranden istället. Som sagt, dagarna går fort. Kanske är det jag som "stresslängtar" mig igenom dom. 

Vet att det låtet klyschigt men jag ska bli bättre på att vara mer i nuet. Det är nog mitt enda löfte för 2019, att ta vara mer på the moment. För just den stunden kommer ju faktiskt aldrig igen. 

Sen hoppas jag på ett piggare år. Två operationer i huvudet under 2018 ( ja och två under 2017 ) har satt sina spår. Jag är inte den Malin som jag en gång var men ska försöka ta vara mer på den Malin som är nu. Försöka att gilla henne lite mer. Det är inte lätt att hitta sig själv när sjukdom och smärta tagit över kroppen. Men jag letar för fullt och jag vill hoppas och tro att 2019 blir mitt år. 

Dessutom har jag väldigt mycket att vara lycklig över. Barn, barnbarn, familj och vänner. Utom dom är jag inte mycket. Så kanske är det ännu ett löfte för 2019, att vara tacksam över det jag har! 

Jag ska bli mer rädd om livet. Om mig själv. 

Önskar er alla ett gott nytt år! 


I lördags var vi på bröllop. Underbart att se så mycket kärlek och lycka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar