Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

lördag 9 december 2017

Julbord

Såg ett så gulligt pyssel som jag bara var tvungen att fixa. Tänkte på lilla Malva. Här kan hon få tro att Tomtenissen bor. 



Igår hade vi en soft kväll. Vi orkade inte laga mat så vi åkte,till Emmas stora lycka,och käkade på McD. Kvällen spenderades i soffan framför På Spåret. Pensionärsvarning tyckte min son. Man skulle tydligen se Idol. 😜

Det gjorde vi, fast bara slutet. Kollade även på TV4 play. Båda var värdiga vinnare tycker jag. Chris framförde låten Imagine helt magiskt. Men vinnarlåten tyckte jag Hanna gjorde bättre. 

Idag hade vi en soft morgon. Kollade som vanligt julkalendern. 

Framåt lunch drog vi, liksom halva Kalmar, till Ikea. 

Vi käkade julbord där. Helt ok. Man får väl vad man betalar för. Men nja...Kunde lika väl varit utan. Men sen så är jag inte så mycket för julbord heller. 

Men Kalmars lucia kom och lussade iaf. Så lite julfeeling fick jag allt. 


Vi uträttade lite ärenden. Tror banne mig att alla julklappar är klara nu. Även till julklappsspel. Ett nästa helg hos goda vänner. Sen ett här hemma på juldagen. 

Allt till Emmas födelsedag är nog klart med. 

Nu ska allt bara slås in också. Fast det är rätt kul ändå. Älskar att göra paketen lite extra fina. 

Emma hittade löshår på Rusta idag. Ett fynd faktiskt. 29:-


En väldigt nöjd tjej 😍

Patric och Malva kom förbi på en fika nu i em/kväll. 

Hon är så rolig. Vi har hur mycket leksaker som helst men det hon gillar mest nu är såna kort man sätter på näsan så man får olika miner 


Vi hade lite disco Malva och Emma dansade loss rejält.. Får en så härlig känsla i kroppen när jag står i köket, musik på hög volym , och dansar med mina två barn och lilla barnbarnet. Mysigt. Då glömmer jag allt jobbigt. Blir lycklig. 

Soffhäng även ikväll. Grät när Sven Erik Magnussons son framförde sista låten. Väldigt fint. Rörande. 

Hur mår jag nu da? Jo da, jag lever. Idag har jag iaf mått mer bra än dåligt. Haft fullt upp hela dagen så då hinner jag inte tänka så mycket. Förutom när jag äter. Har ett jäkla problem att få maten att vara kvar i munnen eftersom tungan är bortdomnad. Och så lite på överläppen i ena sidan. Är nog inget trevligt matsällskap nu. He he. Nää...det är eg inte roligt alls men man måste ju försöka skämta om det. Är en vecka sedan det blev så nu.

Många som tjatar på mig om att ringa läkaren men jag orkar faktiskt inte. Borde kanske men så tänker jag att jag har ändå en telefontid i nästa vecka. Säger det då. 

Prins T hänger i. Och jag märker av det extra tydligt när jag sova.Som nu, jag har lagt mig, det är tyst och inga andra ljud som ”stör”. Då drar han på högsta volym. Tycker det varit värre senaste två veckorna. Fick veta idag att överdosering av Treo kan förvärra tinnitus. Inte för att jag vet om jag överdoserar Treo men jag tar ju 1-2 st varje dag. Det kanske speedar upp Prins T, vem vet. Ska iaf testa att inte ta några dagar för och se om det hjälper 

En tjej som har skrivit till mig ang Menieres skrev att några i hennes omgivning hade undrat vad Menieres var för nåt och om det ens var en sjukdom?

Eh??? Blir tokig. Om det är en sjukdom? Sjukdom och sjukdom. Man dör normalt sätt kanske inte av den, även om man tappar livslusten emellanåt, men att leva med den gör en verkligen sjuk. Det är ett handikapp. Går inte riktigt förklara hur jobbigt, tärande och påfrestande det är. Det är liksom inte bara en sak som kommer med sjukdomen utan det är många olika symtom man kan få. 


Men visst...jag undrade också vad Menieres var när jag fick diagnosen. Jag hade aldrig hört talas om den. Visste att min moster hade problem med yrsel och så men visste inte att det var just Menieres. 

Så det kan till viss del vara ärftligt. Men kan också uppkomma av stress. Men så har det också nåt med vätskebalansen i kroppen att göra. Och jag fattade rätt så kan det också vara nåt med cellerna. Att kroppen liksom blir allergisk emot sig själv. Det kan också ha samband med hormonella störningar. Det finns en del olika anledningar till att man kan få Menieres. Men man kan nog också bara ha en jäkla otur helt enkelt. 

För min egen del kunde jag innan operation se ett litet mönster, skrev dagbok vid alla yrsel/dropattacker, att när jag har mens blir det sämre. Kanske har nåt med hormoner och vätskan i kroppen att göra. 

Kom ofta nån attack efter en sen kväll, party och dålig sömn. Eller om jag hade orolig och stressad. Hade varit uppe i varv och haft mycket att göra. 

Men...kunde förvisso haft det hur lugnt som helst och ändå få en attack. Så jag vet inte riktigt... Fast dagbok är iaf väldigt bra att skriva när man har Menieres. 

Nu ska jag sova. Imorgon kommer en kompis till Emma. Vi ska även passa Malva. Så vi tänkte grilla lite korv och vara ute lite. Sen även klä granen. 

Imorgon är det andra advent. Och min namnsdag. Malin-dagen. Bara så ni vet. Om ni vill ge en present eller så


Sov gott❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar