Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 6 december 2016

Mindre stress, mer närvaro

Nu ikväll har syrran och jag varit på föreläsning i Kalmarsalen. Stressa mindre och var mer närvarande. 
Lev mer i nuet. Lättare sagt än gjort många gånger. Men ändå inte så svårt om man bara vill och tänker till. 
Jag skrattade en hel del och ibland var det lite "jobbigt" för jag kände igen mig i saker som jag vet att jag gör och borde jobba på att förändra. 

En sak som dom sa som har varit jobbigt för mig är det här med att vara sjuk men att det kanske inte syns. 
Att man kan gå på stan, vara lite uppklädd och se fräsch ut även om man är sjuk. Man kan hitta på saker med vänner och vara glad för en stund, även om man är sjuk. 
Man kanske har lagt all ork man har på att kunna göra det där lilla extra just där och då. 

Som idag, jag har varit trött och lite gungig hela dagen. Känt mig illamående. 
I em ramlade jag i trappan här hemma. Tappade en ljuslykta som gick sönder. 
Och jag gick oxå sönder. Mest inombords. Men även blå och öm lite överallt. 

Jag blev ledsen. Skakig. La mig i ett bad. 
Sen tog jag dom krafterna jag hade kvar, fixade mig, och åkte med syrran in till stan. Vi tog en fika. Tittade lite i butiker och sen gick vi på föreläsningen. 
Dom som såg mig idag kanske tyckte jag såg jättepigg och glad ut. 
Det var jag, just där och då, men jag hade tidigare under dagen haft en helvetes dag. Och även om jag skrattade och mådde bra på föreläsningen så gjorde det förbannat ont att sitta på stolen. Slog i svanskotan i fallet. Men jag bet i hop. Ville så gärna vara med på hela föreläsningen. 

Det syns inte alltid utanpå hur det känns inuti

Man fick även föreläsarnas nya bok nu ikväll. Den ska jag ta mig tid att läsa i lugn och ro någon dag. 

Imorgon ska jag på ett möte. Lite planering inför ev nytt jobb.
Emma ska följa med en kompis hem efter skolan och jag...jag ska göra absolut ingenting efter mötet. Kanske gymmet en runda men annars bara slappa. Kanske läsa boken jag fick nu ikväll. 

Nu ska jag lägga mig. Är sjukt trött. Känner mig helt matt. 
Jag sov väldigt dåligt natten till idag. Har max sovit 4 timmar. Vet inte om det är därför jag har varit "konstig" idag och kanske därför jag fick en dropattack. 
Så svårt att veta vad jag gör "fel". 

Men jag hoppas på en natt med sömn och en bättre dag imorgon. 

Nu ska jag avsluta denna dagen med att titta på dom två finaste tjejerna jag vet. 
Då kan man inte annat än bli glad och må bra. 
Älskar dom så mycket ❤️






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar