Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 1 december 2016

Make it a december to remember

1:a december idag och starten på årets adventskalender. Selmas saga. Verkade väldigt bra. 

Det är oxå start på en månad med stress. Julstress. 
Jag är i princip klar med alla julklappar. Och vi ska ha en lugn jul här hemma. Ändå känner jag mig stressad. Vet inte varför. Kanske för att jag varje år har lite ångest inför julen. Vill att det ska bli den bästa julen varje år. Vill att alla ska må bra. Jag har höga krav på mig själv och vill så mycket. Så mycket att jag stressar sönder mig själv. 

I år har jag tänkt försöka göra allt annorlunda.
Jag ska inte anstränga mig för mycket. Det ingen annan än jag själv som har höga krav och förväntningar. Ingen annan som kräver att allt ska vara perfekt. 
Jag ska bara försöka ta det lugnt. Inte stressa upp mig. Läget är under kontroll. Och om det inte är det så är det inte hela världen ändå. Allt löser sig. 

Det funkar utmärkt med köpt sill och man kan hoppa över Janssons om man inte hinner eller orka göra. 
Jag behöver inte göra 10 sorters julgodis eller baka lussebullar. 
Det behöver inte vara storstädat eller perfekt dukat. 

Jag ska försöka andas. Ta det lugnt. Njuta mer. 
Umgås med nära och kära och bara vara. 

Idag tog jag mig till gymmet och gjorde av med lite frustration och dålig energi på säcken. Boxade så jag fick ont. 

Det är skönt att gå till gymmet. Och jag mår bättre. Jag blir piggare av att träna. 

Vi har varit på vernissage på Emmas skola idag. Dom hade gjort jättemycket fina saker. Emma vann choklad på lyckohjulet och så fikade vi. 
Sen hade hon sista dansträningen innan uppvisningen nästa helg. 
Hon är så duktig på att dansa och det syns att hon älskar det. 
Medan hon tränade var jag på Maxi. Fick nästan panik där inne. Ett obehagligt tryck i bröstet. Och allt bara snurrade. Alltså inte snurr som när jag är yr. Mer kaos i huvudet. Glömde hälften av det jag skulle ha. Trots att jag hade lapp med mig. 

Jag mår inte så bra. 
Jag tycker det är jobbigt att vistas bland folk. 

Jag tyckte det var jobbigt att gå till gymmet idag och även att följa med till skolan. Tycker alla tittar på mig. 

Känns som att dom stirrar mig i pannan. 

Usch. Jag känner mig så less på att alltid vara blå och öm lite överallt. 
Känner mig trasig. 


Nu ska jag sova. Klockan ringer tiiiidigt imorgon bitti. 

Hoppas bara jag kan sova. Har precis sett två avsnitt av Svartsjön. Scary!
Vi hade massa gott plock till tv-kvällen. Mallesspecial. Bättre än Krögersplatta. 


Sov gott ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar