Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 15 november 2018

Smärta syns inte alltid

Den taktila-massagen idag gjorde mig gott men jag blev alldeles mosig och åkte hem direkt och la mig och sov. 

Var extra trött oxå för att jag vaknade tidigt i morse och hade rejält ont. Kunde inte somna om. Så jag gick upp och väntade på att tidningen skulle komma. Slöglodde på tv. Och vid 7.30 drack jag kaffe för andra gången. 

Så idag har jag varit så trött så jag låtit full när jag pratat. Och lite vinglig gång. Får alltid sämre balans när jag är extra trött. 

På den taktila-massagen idag sa Marianne, hon som masserar, att hon märkte att jag gick snett med huvudet. Jag lutar alltså huvudet mer åt höger. Inte konstigt att jag har ont i nacken o axlarna. Belastar ju hela kroppen fel. 

Kanske är därför jag har så ont i mellangärdet? För att jag går "fel"? Har rejält svårt att andas. Kan inte djupandas. Har inte kunnat ha bh på mig idag. Gör extra ont när nåt trycker emot. 

Smärtenheten ringde idag och gav lite övningar jag ska göra hemma. Bokade även in mig på en tid när jag ändå är där på smärtkursen. Kommer ju dit dagen innan så då ska jag passa på att träffa sjukgymnast och psykolog så jag slipper åka veckan efter igen, precis innan jul och Emmas födelsedag. Snällt av dom. Blir visserligen mycket med tre dagar i sträck där men hellre det än att åka dit igen veckan därpå. 

Jag var tvungen att runga kommunens it-tekniker förut för jag kom inte in på min jobbmail. Men det löste sig tillslut. Väntar på mail från min chef ang ett möte/planering för mig. Vart jag ska börja jobba 25%. Men inte hört nåt. Så nu skrev jag till henne igen. Skrev även till min kontaktperson på f-kassan och bad honom driva på mötet lite. 

Och så fick jag höra av mig till ÖNH ang att det är geggigt vid skruven och gör ont när jag ska tvätta rent. Dom skulle också ha skickat mig en tid för återbesök nu i slutet av november men jag har inte fått nån. Så jag fick påminna om det också. 

Herre Gud. Man måste vara frisk för att vara sjuk. 

I morgon är det fredag igen. Det är verkligen helt galet vad veckorna går snabbt. Jag blir så stressad. Jag hinner inte med. 

Ser dock fram emot helgen. Imorgon har Emma dans. Sen blir det hämtmat och soffhäng. På fredag kommer en vän och hennes dotter hit på middag. Mysigt. Äntligen får jag någon att dricka bubbel med. 

Förhoppningsvis kommer mitt andra barnbarn i dagarna också. Tilda har mycket sammandragningar nu. Kanske på G snart. Hoppas. Jag har dock tippat på den 19:e. Det är på måndag. 

Malva ringde FaceTime igår och var ledsen. Men när jag berättade att jag hade köpt en burk pepparkakor blev hon glad igen. Så familjen kom hit på lite kvällsfika. Så mysigt när dom kommer hit spontant på en fika. Tänk dom som bor långt ifrån sina barnbarn och knappt aldrig får träffa dom. Visst, det är väl en vanesak men jag skulle sakna ihjäl mig. 

Nu myskväll med min dotter. Ansiktsmask, popcorn och Wahlgrens värld. 

Ha en skön helg. Var rädda om er ❤️


Smärta syns inte alltid...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar