Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

onsdag 14 november 2018

Timglas

Jag är så rysligt trött så jag orkar knappt hålla mig vaken. Fattar inte vad som händer. Kan bli hjärntrött och extra trött i kroppen när jag gjort lite extra saker men jag har bara tagit det lugnt både igår och idag. Ändå så vill jag bara sova. Trött i kroppen. Ser suddigt. Gungig. Matt. Gäspar konstant. 

Satte mig förut och gjorde ingenting. Satte mig tillrätta i fåtöljen, fötterna på fotpallen. Tände ett ljus och vände på timglaset. Satt i tystnad och bara tittade ut i rummet. Var helt avslappnad. Tror inte ens jag tänkte på nåt särskilt. Försökte fokusera på andningen. 

Trodde det skulle ge energi men jäklar vad trött jag blev. Fick lägga mig och sova en stund. Inte direkt piggare nu så jag funderar på att gå ut och gå en pw för att få lite luft innan maten. Micke ska iväg till Skåne så Emma o jag myser själva. Så blir det vår favoritmat, lax och kall sås. 

Idag har jag pratar med neurokirurgen som skulle försöka hitta nån annan medicin till mig. Sen nytt besök till Linköping i början av nästa år. Hjälper inte det man gör i Västervik på smärtenheten eller medicinen så ska det ev bli ett ingrepp till. 

Fick hem papper om smärtkurs på smärtenheten i mitten av dec. Det är två dagar så jag behöver bo över på sjukhuset.

Ska bli spännande att gå på. Hoppas det kan hjälpa mig något. 

Tänker att jag kanske är extra trött eftersom det gjort mer ont senaste dagarna. Bränner som eld i ansiktet. Är nästan helt bortdomnad i hela hakan precis hels tiden nu. En pirrande konstig känsla. Igår grät jag för att smärtan var olidlig. Stängde in mig på toa. Tårarna rann. Grät av mig lite. Skakade av mig och så fejksmajlet på. Emma märkte det ändå. 

-Är du ledsen mamma? 

Då blev jag ännu mer ledsen. 

Trycket över bröstet är kvar. Kan knappt ha bh på mig. Tycker det spänner ännu mer. Svårt att andas. 

Är kaosig i huvudet. Kan inte tänka klart. 

Och så känner jag en oro i kroppen. Mormor ska opereras. Hon har en tumör i njuren. 

Och så är jag lite nervös inför att andra barnbarnet snart ska komma. Kan vara dags när som helst. Kollar mobilen hela tiden. 

Nu ska jag ut och gå en runda innan det är dags för middag. Börjar bli hungrig. Gjorde tonfiskröra idag och åt till lunch. Väldigt gott. Men två knäcke är inte mycket till mat. Ska bli gott med lax sen. 

Och resten av kvällen ska jag ägna mig åt att göra ingenting. Bara ligga på soffan. 

Imorgon ska jag på taktil-massage. Det kommer väldigt lägligt 🙏🏻


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar