Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 5 oktober 2017

Ett steg åt rätt håll 

Idag har varit en sån där dag där allt har gått i ett. 

Emma har varit hemma från skolan idag. Dom hade utedag med bronsålderstema och dom skulle cykla dit så Micke och hon körde bara dit och kollade lite vad dom gjorde och så. Emma hade ändå läkarbesök och röntgen. 

Så hela förmiddagen var vi på sjukhuset. Upp till ortopeden. Kollade hennes gips och fixade till det lite. 

Vidare till röntgen. Tog en fika efter det medan vi väntade på nästa tid. Tillbaka till ortopeden och träffade läkaren. Allt såg bra ut. Men röntgen igen nästa vecka också. Veckan därpå blir det nytt gips och sen ska hon ha det tre veckor. Sen ny röntgen. Och så får man se om hon får bli av med gipset. Så antingen 6 el 8 v med gips.  

Vi fick se röntgenbilderna när olyckan hade skett och hur det såg ut nu. Jag fick ont i mitt hjärta. Benen var verkligen av och helt böjda. Älskade lilla barn. Hon borde haft sååå ont. Men hon klagade ju knappt inte. Galet. 

Vi åt lunch på McD. Bläää. Är så less på det stället. Men det var Emma som valde. Helt sjukt men hon skulle verkligen kunna äta det varje dag, utan problem. Usch. 

Svärmor kom på fika. Hon kom med presenter för att muntra upp oss lite. Gulligt och omtänksamt. 

Sen drog vi iväg och fixade lite saker. Var bl a på Mio. Hittade en såååå snygg soffa som jag skulle vilja ha 😍 


Handlade. Hem och lagade mat. Plock och fix och vips så var det kväll. 

Typiskt. Jag som skulle sprungit. Men äh, då får jag väl ta det imorgon istället. 

Imorgon så ska jag även städa lite. Sen hämta Malva på förskolan o Emma i skolan. 

Hem och mysa med dom och sen kommer Patric och Tilda på middag. Tilda ska jobba och Patric och Malva ska sova här i helgen. Ska bli mysigt att rå om dom lite. ❤️

Min läkare ringde igår. Nu skulle jag öka dosen på min medicin. Hon varnade för att jag kanske blev tröttare. Skulle lyssna på min kropp och vila mer. Så skulle vi höras om en vecka igen. Hon tyckte det var bra att jag hade filmat när det ryckte i ansiktet så att jag kunde visa det i Linköping. 

En sak som jag tycker är lite läskigt är att jag börjar bli så glömsk. Glömmer vart jag lägger saker. Tider och dagar jag borde komma ihåg. Kan inte komma på vad saker heter osv. Tappar namn på folk. Och jag blir helt stressad när jag inte kommer på. Till slut kommer jag ju oftast på men det är läskigt när det bara är helt tomt först och jag absolut inte kan minnas. Är väl lite hjärntrött helt enkelt. 

Var på sjukgymnastik igår iaf och det var faktiskt första gången där som jag tyckte det gick framåt. Kunde göra vissa balansövningarna utan större problem. Äntligen ett steg åt rätt håll med nåt iaf. 

Nu sängen. Har längtat sedan jag gick upp imorse. Örat värker och tinnitusen brusar men inget kan stoppa mig från att somna nu. Sover nästan redan 

Natti natt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar