Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 10 oktober 2017

Monstret

Jag har kollat på Kalla fakta nu, avsnittet som var igår. Monstret. Han som försökte mörda sitt barn. Kastade henne ner i en damm. 10 m ner i betongen. 

Så hemskt. Gjorde så ont i mitt hjärta när jag hörde mamman berätta. Vilken panik. Jag grät. Vad får en människa att vilja mörda sitt barn. Ett oskyldigt litet barn? 

Tänker på alla dom som slår sina barn. Som skadar dom fysiskt eller psykiskt. Fan vad det gör mig förbannad. 

I detta fall, Monstret, så var det nåt med massa olika kombinationer av mediciner pga av ryggsmärta. Han överdoserar medicin. Blir deprimerad. 

Just därför jag inte vill ta massa mediciner. Som igår när jag var tvungen att ta extra mediciner mot smärtan, jag är ju inte mig själv. Inte för att jag håller på att tappa det som ”Monstret” men det är en läskig känsla. Jag har  inte riktigt kontroll över min kropp. Allt är som i ett sus o dus.  Jag har ökat dosen med medicinen som skulle lugna ansiktsnerven. Men den lever ju fortfarande sitt egna liv. Ska ge den en vecka till. Har det inte hjälpt nåt kommer jag sluta med den. 

Pallar inte med alla dessa mediciner. Jag är jämt törstig, torr i munnen, tycker jag sluddrar ( beror visserligen lite på ansiktsnerven oxå , vågar inte riktigt öppna munnen ordentligt när jag pratar) jag är trött, disträ och har ofta problem med magen. Tappar energi av tabletterna och orkar liksom inte göra nånting. Klarar ju knappt gå upp på morgonen. 

Inatt vaknade jag oxå och hade ont men struntade i att ta en tablett. Visste att jag måste ta mig upp på morgonen eftersom Micke är iväg och Emma behövde komma upp o till skolan. Jag somnade om inatt. Och vaknade pigg idag. 

Vid nån medicin jag fick stod det, om du får självmordstankar kontakta läkare. Hm...då undrar man ju vad fanken det är man stoppar i sig. Läskigt att man kan bli beroende av skiten oxå.

 Tror jag är lite extra rädd eftersom min riktiga pappa var missbrukare och beroende av droger. Har alltid varit rädd att det finns nån ärftlighet att lättare bli beroende. Jag har aldrig ens prövat att röka en vanlig cigarett. Men jag ska väl erkänna att jag har ett beroende...choklad. Och tyvärr ett annat beroende, Treo. Men jag försöker sluta. Iallafall med Treo. Choklad kommer jag dock aldrig sluta med. 

Idag har jag varit på gymmet. Kan inte påstå att det är särskilt kul men måste komma igång att träna upp styrka och kondition igen. 


Ikväll ska syrran och jag på en föreläsning om hälsa, att komma i form och behålla sina resultat. Kan bli intressant. Särskilt för mig som är en pendlare i vikten och periodare med träningen. 

Idag är jag tacksam över att jag har en bra dag...än så länge. ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar