Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

söndag 1 oktober 2017

Magont

Oj vad jag har sovit bra inatt. Emma och jag la oss tidigt och jag sov superbra hela natten.
Vaknade pigg och utvilad. 
Tog en liten pw i morse. 
Sög i mig energi. Andades. 
Det är ändå nåt rogivande med hösten




Sen åkte vi ut till golfbanan och åt brunch. Så mysigt där ute. Härlig miljö. 

Vidare till Emmas dans. Hon var inte med men ville ändå kolla. 
Lilla snuttan. Jobbigt för henne att inte kunna dansa. 
Jag är så stolt över henne och hur bra hon kämpar på med sitt stora, tunga gips. 

Åkte hem och satt lite ute i solen en stund. 
Fixade och grejade inne. Rensade bland leksaker och kläder som vi ska lämna till Busfrö. ( loppisbutik )
Försökte fixa till kläder , klippa och sy om, så att Emma ska kunna ha nåt att ha på sig. Inte helt lätt nu med gipset. 

Jag har haft ont i magen hela dagen. Riktigt ont emellanåt. Vet inte om det är alla mediciner som gör att den strejkar. 
Eller om jag bara är stressad över allt som händer. 

Nu ikväll gav jag mig ut för att testa att springa en runda. Tänkte att jag ska försöka klara 3 km. Har inte sprungit sen innan operationen i maj. Och min balans är usel. 
Men jag kämpade på. Det var riktigt tungt men jag klarade 5 km. Inte bästa tiden jag haft men jag strävade heller inte efter en bra tid. 

Jag sprang 5 km på 31.43 min. 6.18 min tempo. 

Väldigt bra ändå med tanke på omständigheterna. 

Kan inte påstå att det var så där skönt som jag kunde tycka innan. Det var påfrestande för balansen. Och det dunkade rejält i huvudet. Det gjorde ont men var ändå en hanterbar smärta. 
Men det var ändå en "fan vad gutt"-känsla att kunna springa igen. 
Eftersom jag inte mår så bra, känner mig trött och sliten, så känns det bra att jag kan få hyfsat god kondition och fysik igen. Alla mår bra av att träna. 


Ska försöka träna lite mer. 
Imorgon bitti pw. Sen styrka på gymmet. 
Tisdag försöka springa igen 
Onsdag sjukgymnastik och pw. 
Torsdag gymmet 
Sen får jag se om jag orkar nåt mer. 

Ny vecka imorgon igen.
Ny vecka, nya dagar och nya möjligheter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar