Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

söndag 22 oktober 2017

Me too

En allsvensk målvakt betedde sig illa och kom med skamliga förslag till mig en gång. Var sedan på min kompis och tog henne på brösten. Betedde sig allmänt otrevligt. Han åkte ut från stället vi var på. Men inte för hans tafsande och äckliga beteende. Utanför att han hade druckit för mycket. Kanske betedde han sig illa just för att alkoholhalten  i hans kropp var hög men det spelar ingen roll. Det är ingen ursäkt. Då tror han ändå på något vis att han får bete sig så mot tjejer. Inte ok. Blir äcklad varje gång jag ser eller läser om honom. Tycker synd om hans sambo/fru. För det var nog inte första gången han gjorde så. 

På ett sommarjobb jag hade en gång försökte en man som jobbade där ta på mina bröst. Jag skrattade bara till lite och försökte lirka mig ur hans grepp. Skrattade bort det. Men sen undvek jag honom hela tiden. Hela den sommaren. Får fortfarande en obehagskänsla i kroppen varje gång jag råkar stöta på honom.  

Jag har många gånger i mitt liv varit med om män som tafsar eller tro sig veta vad jag vill. 

-Men kom igen då.  Låt mig känna på brösten, du vill ju.

Eller som klämmer och känner överallt. Har aldrig lagt så mycket energi på det. Mest bara tänkt: Vilken idiot. Har hemskt nog tänkt att det är så det är. Det är så många killar och män är. Galet ju. 

Eller män som försöker tjata sig till sex. Det är så oattraktivt det bara kan bli. 

Nu har jag en dotter som snart är 9 år. Vill aldrig att hon ska behöva känna sig i underläge. Försöka snirkla sig ur situationer. Eller hålla sig undan för att en kille beter sig obehagligt. Tro att det är ok att man behandlas så. Men hårda ord, händer överallt och skamliga förslag...

Men jag tycker ändå man ska vara försiktig med att hänga ut i sociala medier. Eller skapa en egen rättegång. Det kan bli fel. Kan finnas dom som utnyttjar situationen. Även om jag oxå tycker att den som faktiskt betedd sig illa ska få skämmas rejält. Kännas sig lite skakig över att alla vet. 

Jag tycker att me too är bra. Att hashtaggen visar hur många som varit utsatta.  Bra att det kommer upp till ytan. Hur män beter sig. Absolut INTE alla men tyvärr alldeles för många. Dom måste komma till insikt med att det inte är ok. Tror inte dom , som beter sig illa, skulle vilja att deras egna dotter eller kanske syster skulle behandlas på det viset dom själva behandlar tjejer/kvinnor. 

Är rädd bara att det blir för mycket prat om me too nu så att folk lessnar. Det här får inte rinna ut i sanden. Det här är viktigt. Väldigt viktigt. 


#metoo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar