Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

onsdag 19 september 2018

Lågt blodtryck

Jag känner i min kropp att nåt är fel. Pratade med en sköterska precis som bad mig skriva ner allt som inte känns bra, för det är lätt att glömma när man väl ska säga det sen, inför ett samtal med läkare. 

Känns fan som att jag är hypokondriker. Listan blev lång.  Men allt detta är ett problem i min kropp. Kan det vara en biverkning av medicinen?Eller är min kropp så stressad att den liksom håller på att kollapsa? Vet ju att långvarig stress och kronisk smärta påverkar kroppen. Och det känns som att dom senaste åren, framförallt det senaste 1,5 året har ju liksom inte varit helt normalt eller hälsosamt. 

Har alltid haft lågt blodtryck men nu börjar jag känna mig matt och darrig i kroppen. Tog nyss mitt blodtryck. (Har apparat hemma) Hade 90/44. 

Bli inte chockad när ni läser listan. Den är lång, som sagt. Och då har jag inte ens skrivit upp domningarna i ansiktet och den brännande och stickande känslan bak i huvudet. Eller tinnitusen som bara blir värre o värre. 


Men jag är inte döende, åh nä, än finns ork kvar i denna envisa kropp. Men...jag börjar känna att det blir mer motigt att gå upp om dagarna. Tröttheten tar all energi. Och även lusten att göra saker blir mindre. Jag vill göra saker men orken lyser ibland med sin frånvaro. Den börjar sina den med. Som allt annat i min kropp. 

Men det kanske "bara" är så enkelt som brist på nån vitamin, eller nåt. Eller så är det en biverkning av medicinen, som blir bättre så fort kroppen vant sig. Eller så är det extra stresspåslag ,just nu bara,inför op på måndag. 

Eller kan man få allt detta när man kommer i klimakteriet? För mensen är ju riktigt skum nu. Kommer och går som den vill. Och när jag blöder så är det floder. 

Jag vet inte...vet bara att jag önskar mig en stor dos av energi, kraft , motivation och glädje i min kropp. Finns det nån spruta man kan ta? En riktig boost för kroppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar