Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 29 augusti 2017

Sjukgymnastik

Idag har jag varit på sjukgymnastiken. 
Vi gjorde balanstest. OMG, vilken dålig balans jag har. Flera olika tester som jag knappt klarade av. 

Hon sa att min hjärna måste tränas upp nu och lära sig leva med bara ett balansorgan. 
Inte konstigt om jag är galet trött hela tiden för min hjärna jobbar på högvarv. Dels för att den fortfarande skickar signaler till det balansorgan som är ur funktion men inte får svar. Den jobbar hårdare för att det bara finns ett balansorgan som funkar. 

Mitt träningsschema blev nu:
Sjukgymnastik 3 ggr i veckan. Jag går på Södra Malmgatan. Bakom gamla polishuset typ. 
Alltså 3 pass där i veckan då vi ska öva balans. Kommer få balans och rörelseschema. Och ska även cykla och träna på gymmet som finns där. 

Jag är även galet spänd och stel i hela nack och axelpartiet på vänster 
sida. Så vi ska jobba lite med det oxå. 

Sen ska jag gå minst 3 km 5 dagar i veckan. 

Och minst ett pass i veckan på gymmet, Malkars, då jag ska träna styrka. 

Hjälp! Känner mig nästan lite stressad. Känns som jag ska göra väldigt mkt 
Men jag vill väldigt gärna komma igång. 
Öva upp balans och få bra kondition igen. 
Men misstänker att jag kommer vara extra trött de dagar jag haft sjukgymnastik. 
Bara av dom balansövningarna jag gjorde där idag blev jag helt slut. 

Det är svårare än man kanske kan tro att leva med bara ett balansorgan. 
Det är ett handikapp!
Jag kommer aldrig få helt bra balans igen men den kan bli bättre. Mycket bättre.

Jag har fikat med min lillasyster Lina idag. På vårt favoritställe Balcks. Bästa kaffet.


Sen hälsade jag på lilla Malva en runda. Jag hade köpt en sjukispresent, en Pippibok. Lilla gumman är sjuk. Hon har höstblåsor. 
Det smittar eg galet mkt men äh...jag saknade hennes å mycket. Ville gärna gosa lite med henne. Får jag höstblåsor så får jag. Men jag överlever nog det. 
Känns knappast om att nåt kan vara värre än smärtan jag har just nu. 

Och jag slapp få det när Emma hade det. Då var det bara Micke som drabbades. 

Mysigt att träffa lillan idag iaf. Så synd om henne. Blåsor över hela kroppen. 

Flera på hennes dagis som är hemma
för samma sak. 
BVC sköterskan åkte hem till dom idag för att kolla så det inte var nåt annat typ Röda hund eller vattkoppor. Men nä, det var höstblåsor. Och hon har otur att få över hela kroppen. 
Men hon var ganska pigg och glad ändå ❤️

Ikväll efter maten gick jag 3 km. 
Lyssnade på bra musik. Andades. Tankade energi 

Sen har det varit ryggläge i soffan hela kvällen. Skönt. 

När jag gick med Lina på stan fick jag så ont i huvudet/ansiktet så jag kände mig svimfärdig. Blev kallsvettig. 
Imorgon ska jag ta bort tejpen som sitter över stygnen. Får se om stygnen lossnat där under. 
Om jag fortfarande har ont och domningar på fre så ringer 
jag Linköping. 

Nu somnar jag snart. Det har varit en lång, intensiv dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar