Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 16 januari 2017

Dropattack

Har ju besvärats extra mycket av tinnitusen senaste dagarna. Väldigt intensivt, påfrestande och högt ljud. 
Nu förstår jag varför. 

Nu i em när jag gick runt och grejade lite här hemma så fick jag en dropattack. 
Baaam. Huvudet i bordskanten. Och sen armbågen ner i golvet. Aj!

Och...jag kissade på mig. Har aldrig hänt innan. 
Jag blev mest chockad och skärrad över det. 
När jag väl hade hanterat det så kände jag hur ögonbrynet började bulta och "växa" och ögonlocket svullna och "hänga". 


Och knölen på armbågen är svullen och blå. 
Och jag lär nog vakna med många fina färger runt ögat imorgon. 

Fan rent ut sagt. 

Hann inte tänka eller känna så mycket då. Förträngde det lite. Och höll känslorna borta. 
Ville heller inte visa Emma hur ont det gjorde. 

Åkte och träffade en vän. Fika och babbel. Så skönt att tänka på annat. Vi åkte även till Maxi och handlade. 
När jag hade släppt av henne och körde på motorvägen började jag frysa och skaka. Och må illa. 
Tror chocken/spänningarna släppte. 

Nu känner jag mig lite gungig och illamående. Och det jobbiga är att jag inte får ta någon medicin. Får inte göra det två dagar innan besöket i Linköping.  
Hur ska det här gå?

Ligger på soffan. Har ett obehagligt tryck över bröstet. Jobbigt att andas. 
Känns som att jag håller på att få panik. 
Som att jag är instängt i min kropp. 
Vill typ skrika rakt ut. Gråta. 

Känslan att "jag orkar inte" har tagit över min kropp. 

Ligger bara tyst i soffan. Orkar inte tänka eller känna. Orkar inte vara. 
Vill bara sova. 

Tror jag går o lägger mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar