Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 26 februari 2018

Curlad

Emma somnar alltid i sin egna säng men kommer väldigt ofta in till oss på natten för att hon inte kan sova. 

Och hon har inte, sen det var massa prat om clowner som skrämde barn i Lindsdal, velat gå hem från skolan. 

Nu sedan jag bröt revbenen och vi sa att hon inte kan komma in och sova hos oss eftersom jag har ont osv så kan hon helt plötsligt sova hela natten i sin säng. 

Och jag orkar/klarar inte att gå och hämta henne i skolan riktigt än och vi sa att hon skulle behöva gå hem själv denna veckan. Och då var det heller helt plötsligt inga problem och det verkar nästan som att hon är taggad över att gå hem själv. 

Helt plötsligt blev hon en stor tjej. Sjukt att hon faktiskt fyller 10 i år. ( dock långt kvar. Nyss fyllt 9) Vårt lilla mirakel. Ett ägg gick att använda efter provrörsbefruktningen. Ett ägg. Dock ett perfekt ägg som läkaren sa. Och tänk vad bra det blev. Lilla Emmis ❤️

Men tillbaka till det jag egentligen ville säga. Jag tror vi har curlat Emma för mycket. Hon har liksom kört med att hon inte vågar gå hem från skolan. Klart hon kanske var rädd från början men det är liksom ett tag sedan nu. Tror mer det handlar om lathet. Antingen hämtar Micke med bil eller jag med cykel. Då får hon skjuts av mig. 

Och att hon kommit in varje gång hon vaknat på natten innan för att hon, enligt henne själv, är rädd och inte kan somna om. Men hur kan hon somna om nu? Hon borde ju vakna även nu?

När Patric var 10 sov han själv när jag jobbade natt. Rätt sjukt när jag tänker på det. Dock under uppsikt av en vän som bodde granne. Men ändå. Han var väldigt mycket själv när jag jobbade. Lagade mat själv. Visst,det var pulvermos och köttbullar, värma pirog i micron osv men han lagade ändå mat. 

Emma kan knappt rosta en macka själv. Jo hon kan rosta den men vill helst inte ta upp den ur rosten för mackan är så varm. Ha ha ha. 

Tror inte hon vet hur micron funkar. Ibland tror jag fanken hon knappt kan skillnad på kyl o frys. 

Men men. Nu är det slut på curlandet. Nu ska hon få börja hjälpa till lite mer. 

Hon har alltid varit duktig med att hjälpa till att duka och så men hon måste kunna göra mer här hemma. Laga nån enklare maträtt osv. Ta lite mer ansvar. 

Efter sommaren börjar hon 4:an. Då kommer hon kanske inte vilja vara på fritids längre. 

Ja...det är alltså det jag ligger och funderar på nu ikväll. Om Emma är curlad eller inte. Ha ha. 

Men curlad eller ej så är hon en fantastisk liten tjej. ❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar