Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

fredag 23 februari 2018

Mindfulness

Har inte gått upp än. Orkar inte. Vill inte. Emma kom och kröp ner brevid mig när hon hade vaknat så vi har legat och gosat och kollat lite youtube-klipp. 

Min syrra kommer med fika nu. Ska bli gott. Och bra för mig att komma upp en stund. Tycker jag har fått svårare att andas. Gör ont i bröstet. Måste försöka bli mer rörlig. Lättare att andas när jag sitter eller står. Men skönare att ligga för smärtan. 

Inatt var jag uppe o vankade ett par ggr. Inte bara pga av smärtan i revbenen utan örat också. Skrev i mina vårdkontakter idag till ÖNH att jag hade ont och att läpp och kind var bortdomnat så en sköterska ringde nyss och sa att min läkare kontaktar mig. Skönt. Verkar som op planeras i mars för mig. 

Sen, efter att Emma tagit bort sitt gips i mitten av mars, jag har opererats, och när jag läkt ihop så måste det vända. Eller hur? Då måste vi få vara friska i denna familjen och allt kommer bara flyta på. 

Har fått en tid hos kuratorn nästa vecka. Känner att jag måste gå på den hur ont jag än har. Själen måste oxå lagas. 

Fick ett krya på dig sms av någon idag som jag har lust att säga ett och annat till. Men jag hoppade över. För friden skull. Blir så trött på falska människor som bara tänker på sig själva och som pratar massa skit. Jag tänkte en tanke, sen lät jag bara den passera.  Mindfulness. Kände att inget blir bättre av att jag säger något så jag låter det bara vara. Jag väljer mina tankar och vad jag vill lägga fokus och energi på. Svårare än så är det inte. Ibland kan det vara bra att säga vad man tycker men ibland kan det vara bättre att bara vara tyst. Och den människan kommer jag aldrig mer lägga energi på. Punkt! 

Mindfulness-verktyg är faktiskt rätt bra ändå. Använder det oftare än jag trodde jag skulle göra. Gjorde det även inatt när jag hade ont. Då fokuserade jag på andningen 

Nä nu ska jag kravla mig ur sängen om försöka vara lite social. Ikväll blir det en lugn kväll. Imorgon kommer en annan syster, sonen och lilla Malvis hit ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar