Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 13 februari 2018

Yoga

Har testat yoga nu. Inte min grej. Jag önskar att det vore det men det går nästan lite för långsamt för mig. Men tror absolut det är en kanongrej om man är stressad och behöver varva ner. Eller om man ,som jag , har ont och behöver lägga fokus på annat. Mitt största problem med yogan är balansen. Min balans är usel och jag klarar inte övningarna. Inte just nu. Men nu har jag testat iaf  och det dröjer nog innan jag kör det igen. 


Nu är jag på gymmet. Är eg förkyld och kroppen strejkar men behövde gå av mig lite frustration. Svårt att ut och gå när det är så halt  ute. Så jag tar en pw på gymmet. 

Prins T har retat gallfeber på mig senaste dagarna. Försöker förtränga men det är i princip omöjligt. Gaaah! Är väldigt påverkad av smärtan. Känner mig spänd och stressad i kroppen. Då blir tinnitusen värre. Jag vet detta och försöker köra Mindfulness och andningsövningar men det är svårt att hålla fokus när smärtan griper tag i mig och fullkomligt tar över. Jag känner smärta, tänker smärta, hela jag andas smärta just nu. 

Sen upplevde jag något idag som stressade mig ännu mer. Går ni igenom era barns mobiler? Det gör vi med Emmas väldigt ofta. Idag såg jag något som krossade mitt hjärta. 

Kolla era barns mobiler. Prata med era barn om sociala medier. Det som läggs upp där finns kvar där. Alltid. Även om man raderar. Lär era barn att vara uppmärksamma på vad som läggs ut av vänner. På så vis kan vi vuxna få veta fortare och ingripa snabbare. 

Man kan inte skydda sina barn från allt men om man har koll kan man iaf leda in dom på rätt väg igen när dom gått vilse. 

Emma, 9 år. Hon är egentligen för liten för att förstå innebörden med sociala medier. Vi har förbjudit Insta och Facebook för henne. Men uppenbarligen är kanske Musical.ly för stort för henne att hantera oxå. Även där är det jakt på likes och kommentarer för det man gör. Jakt på bekräftelse. 

Vill att min dotter ska förstå at hon duger som hon är. ❤️

Så svårt det där. Ska vi förbjuda musical.ly oxå? Alla har det. Det är så ungdomarna kommunicerar. Och det är inte bara elände där såklart. Men jakten på bekräftlese har gått ner betydligt i åldern. Och man ser hur andra gör. Vill vara cool och ta efter. Får hon mycket likes vill jag med ha det. 

När jag var 9 år lekte jag datten. Jag hade fortfarande Barbie som jag lekte med. Tror tom jag lekte mamma pappa barn med mina systrar. 

Jag vet. Jag kan inte jämföra Emma med hur det var när jag var liten. Det är 2018 nu. Internet är framtiden. Sociala medier växer. 

Önskar bara att hon kunde vara barn ett tag till. Min fina älskade lilla dotter. Jag vill att du ska se och uppleva världen. Men du behöver väl inte ha så bråttom. 

Fick en riktigt kräkfeeling när det kommer till sociala medier och jakten på likes. Vänder ut och in på mig själv och undrar vad jag själv gör där?!

Varför har DU sociala medier? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar