Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 22 maj 2018

Benförankrad hörapparat

Jag ska ju få en hörapparat och det pratas om benförankrad hörapparat. Alltså en skruv som opereras in i skallbenet och så sätter man apparaten på den. 


Det finns olika metoder. Vanligast är "bara" en skruv men man kan oxå få en platta. 

Men titanplatta igen i mitt huvud känns sådär. Med tanke på att min kropp redan stött bort en platta. 


Kommer väl få mer info om detta på nästa träff om ett par veckor. Kanske finns nåt annat alternativ. Detta känns nästan lite creepy och jag får svårt att andas bara jag tänker på det. Blir spänd i hela kroppen. Biter ihop käkarna. Stressad. 

Det är ingen som tar något beslut över mitt huvud och jag kommer få möjlighet att prova hörapparater. Och på så vis se vad som passar mig. 

Jag har liksom inte riktigt än förlikat mig med tanken på hörapparat. Känns så konstigt. Så främmande. Malin med hörapparat. Blir så definitivt på nåt vis, att jag har ett handikapp. 

Vet att det kommer hjälpa mig. Kommer liksom inte vägra hörapparat. Nä, mer vuxen än så är jag. Men...det är lite svårt att acceptera bara. Men det blir nog bra. Att få höra annat än tinnitus i det örat skulle vara guld värt. Senaste tiden har det varit extrem tinnitus. Förbannat ihärdig och onödigt hög volym. Jag märker att jag har svårt att koncentrera mig. Svårt att läsa. Skriva. Lyssna på någon som pratar. På tv. På musik. Det där j*%#la bruset och ilande tjutet tar all fokus. Inte konstigt om man är helt hjärntrött. 

Alltså jag gör så mycket konstigt nu för tiden. Känner knappt igen mig själv. Säger fel saker. Kan säga bil när jag ska säga lampa. Släck bilen. Eller säga: Ta ut skorna när jag menar mjölken.  Glömmer namn. Kan stirra på min mobil  en lång stund utan att hitta appar jag är inne på säkert 100 ggr per dag. Jag lägger saker på alla möjliga konstiga ställen. Hittade tex idag mitt lypsyl i en sko. Och en stund efter ett ilägg till skorna i min väska. Jag känner mig förvirrad. Trött. Ofokuserad. Hjärnan är helt enkelt överbelastad. 

Ett tips jag fick var att jag 5 min varje timme (min vakna tid på dygnet alltså) ska ta en micropaus. Bara sitta och blunda. Fokusera på andningen och låta hjärnan vila från tankar. Även 30 min sovstund/vila varje dag. Lägga mig skönt. Släcka ner. Slappna av. Ställa klockan så jag inte sover för länge.     Meditation. 

Min hjärna blir snart överhettad. Får bara signaler från ett balansorgan. Förvirrande. Dålig balans. Måste ha fokus hela tiden. Tinnitus som stör. Smärta som irriterar. 

Kanske är bäst jag lägger ifrån mig mobilen nu.  Både jag och min hjärna behöver vila.

Natti

1 kommentar:

  1. Hittade hit efter att själv sökt efter denna typ av hörapparat. Hur har det gått för dig? Kram

    SvaraRadera