Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 24 maj 2018

Taktilmassage

Idag har jag varit på sjukhuset, hos min kurator. Kände inte alls för att gå upp idag. Men vet att jag behöver träffarna med henne så jag bara gjorde det, gick upp alltså, även om det var motigt. Vissa dagar är liksom borsta tänderna jobbigt. Allt är påfrestande. Att åka buss ger mig ångest. För att nästa gång knappt tänka på att jag sitter på bussen. Beror helt på mitt sinnestillstånd. 

Hur som helst så gick det , som alltid, bra hos henne. Hon gör mig så mkt klokare. Förstår mig själv. Mitt beteende. Reaktionerna i min kropp. 

Jag ska få börja på taktilmassage. Vet inte om det är nåt för mig. Men absolut värt att prova. Har fått en tid i början av juni. Mycket för mig nu med läkarbesök hit o dit men tror kanske att detta kan vara bra ändå. 


Efter kuratorbesöket så hjälpte jag en dam, med rollator, att hålla upp toadörren. Vi småpratade lite. Sen sa hon:

-Vad vacker du är flicka. 

Blev så glad. Det värmde mitt hjärta. Tänkte på det hela vägen hem. Så fint sagt. Flicka var väl att ta i hehe men att bara så där spontant säga att någon är vacker. Hoppas ju såklart hon menade det. 

Tittade mig i spegeln när jag kom hem.  Är sällan,väldigt sällan nöjd med mig själv. Idag hade jag varken fixat håret eller sminkat mig. Bara lite mascara på. Men faktiskt så såg jag ok ut. Det kunde liksom varit värre. Det är ju så här jag ser ut. Och faktum är att jag nog ser bättre ut när jag har naturlig look än när jag fixar och piffar eller kör med filter. 

Bjuder på en selfie. This is me. Utan filter. 


Hyfsat nöjd idag. Imorgon känner jag mig nog ful igen haha. 

Är glad oxå att jag börjat våga ha mer färgglada kläder. I dag grön skjorta med blommor på. Funkar rätt ok. 


Nu slappar jag i trädgården. Känner mig slut i kropp och knopp. Allt går liksom på lågvarv. Och det får vara så idag. 

Emma leker med en kompis. Snart ska jag göra vår favvomat, lax. Vi passar på när Micke är borta. Ikväll ska vi ha tjejmys. Emma ska sova över inne hos mig. Gör hon alltid när vi har pappafritt. 

Är rätt skönt att bara hänga hon o jag ibland. Känns som att vi pratar mer då. Man får mer tid på nåt vis. 

Nu ska jag ta en liten powernap i solen. Bara somna till en kortis innan jag ska laga mat. Ska försöka springa ikväll. Emma kanske vill cykla brevid. Eller om jag tar en pw. Men vill iaf komma ut o röra på mig lite. Kuratorn tyckte jag kanske inte skulle springa eftersom pulsen stiger och jag får tryck över bröstet. Min kropp orkar kanske inte så mycket ansträngning nu. Men jag tänker att jag måste ju visa kroppen att det inte är "farligt" att röra på sig. Dessutom är ju 3 km inte så långt. Jag får se hur jag gör. Eller vad kroppen säger. 

Ikväll ska jag rena huset med salvia. Ska bli skönt att driva ut allt djävulskap och få bli en ny "renare" människa. 

Vad chockad jag skulle bli om jag vaknade upp imorgon och allt bara känns bra. Då lovar jag att ställa mig och sjunga Sing Hallelujah ( den med dr Alban) på scen på Lindsdalsdagen på lördag. 

Nu fick jag den låten på hjärnan. Blev nästan lite partysugen. Tänker tillbaka på den helt fantastiska 90-tals festen förra sommaren. Jäklar så kul det var. 

En kompis till mig o jag har snackar om att styra ihop nån tjejfest snart. Vore fantastiskt roligt. 

Nu ska jag blunda en stund. Vila hjärnan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar