Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

söndag 7 januari 2018

Hålla inne en nys

-Hallå, överlevde du helgen el? skrev en vän idag

-Ja absolut skev jag

-Blev lite orolig eftersom du inte har bloggat. 

Hahaha. Ganska roligt faktiskt. Och rätt tragiskt egentligen ( eller hur min vän? 😜) Att man tror att jag inte mår bra bara för att jag inte bloggar. Och att det är så människor runt mig följer mig, genom bloggen och inte genom riktiga livet. 

Men jag klandrar ingen. Är det någonstans man får veta hur jag mår och vad jag har för mig så är det ju här. För själv så har jag blivit urusel på att höra av mig till folk. 

Det är inte det att jag inte vill det är bara så att jag inte har så mycket energi just nu. Och den energin jag har lägger jag på det jag verkligen måste och på mina allra närmsta. Mina barn och barnbarnet. Min familj ❤️

När jag var i Linköping sa läkaren att jag skulle vila mig i form inför den kommande operationen. Det har jag verkligen gjort de senaste dagarna. Mycket soffhäng och filmmys med Emma. Hon har äntligen börjat bli piggare men har en eländig hosta kvar. 

Jag har lagt mig tidigt och tagit sovmorgon. Var bara i fredags det blev lite sent. Då var vi på Pinchos med Patric, Tilda, Amanda och Kim. Och Emma o Malva. Sen åkte vi hem till lilla Fam Wisth  och hade spelkväll. En väldigt rolig kväll. Som jag sagt innan, ett gott skratt förlänger livet och tillsammans med det gänget kommer jag bli väldigt gammal. Det är oundvikligt att inte skratta. ❤️



Dom två senaste dagarna har jag tyvärr haft mer ont än vanligt. Huvudet känns ömt och spänt. Det hugger och svider där metallplattan  är och även fram i pannan. En ådra  i pannan buktar ut och det är ömt och blått. Hela vänster sida av huvudet känns liksom ”konstigt”. 

Har träffat Malva idag och hon har extremt mysig och ville sitta i knät och gosa hela tiden. Fler ggr var hon emot mitt öra och området bakom och då högg det till och jag fick konstiga ilningar fram i ansiktet. 

Har börjar bli täppt och behöver nysa då och då. Men det gör så galet ont bakom örat varje gång så jag vågar knappt. Men det gör nästan ännu ondare att hålla igen nysen. På tal om det. Är det farligt att hålla inne en nys? Man har ju alltid blivit skrämd med det. Men är det så farligt som man alltid trott? Jag får googla helt enkelt. 

Och trots all denna vila i flera dagar så är jag trött. Trött i kroppen och i knoppen. Längtar efter att få gå och lägga mig. Men tänkte se Bron ikväll innan jag somnar. 

Emma har haft en kompis här idag. Dom hade jättekul och ordnade en tipspromenad som Micke och jag fick gå. Vääääldigt svåra frågor dock. Men så underbara, härliga och kreativa tjejer. Det gör mig glad att Emma fortfarande kan ”leka” och använda fantasin. Att det inte bara är paddan och youtube som existerar. 

Imorgon har Emma studiedag. Märkligt egentligen med tanke på att det precis varit jullov. Men då passar vi på att åka in till stan och fixa lite inför hennes kompiskalas som hon ska ha här hemma på fredag. Och så ska vi fika med min lillasyster Lina ❤️

Idag åkte granen bort. Alla julsaker är redan väck. Nu ska bara stjärnor och stakar bort. Men det fixar jag imorgon, el nåt. Ingen panik. Man behöver inte göra som alla andra gör. Och dessutom blir det liksom inte vår direkt, som vissa verkar tro, bara för att man städar undan julen. Åh näää. Många månader kvar med kyla och risk för snö. Och sen blasket på det. Hua!

Men that’s life. Skulle faktiskt vara mysigt med lite snö nu. Varför deppa när man kan peppa 😜

Hur har första veckan på 2018 varit för er?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar