Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 11 januari 2018

Kompiskalas 

Det här med kalas. Emma ska ha kompiskalas med övernattning här hemma imorgon. Hon fick egentligen bara bjuda 5 men en till tillkom då hon hade svårt att välja bort nån av dom som hon leker med på fritiden ,och är mest tight med i klassen. 

Så hon ska alltså ha 6 kompisar här imorgon på lite trevligheter. Svårt att bjuda fler då Emma ville ha övernattningskalas. Alla ska ju få plats. Hon var väl medveten om detta och när vi skrev inbjudningarna så var det inga problem. Men...nu har hon börjat få  lite dåligt samvete över några hon inte har bjudit. Jag förstår henne. Gör lite ont i mitt hjärta oxå. Man vill ju så gärna att alla ska få vara med. 

Men så är det ju så att ibland går det inte bjuda alla. Och man behöver heller inte bjuda alla. Det är liksom inget tvång. Emma blir heller inte bjuden på alla kalas och vi gör ingen grej av det. 

Sedan hade Emma ett val, bjuda alla tjejer i klassen och ha ett vanligt party här hemma. Eller bjuda några och dom fick sova över. Hon ville ha ett övernattningskalas så då fick hon bjuda dom som hon verkligen ville skulle komma. 

Förstår om hon känner sig lite taskig mot dom hon inte bjudit. Det visar att hon har ett stort hjärta. Men så här är ju livet. Man måste ju kunna lära sig att ta beslut. 

Snart kanske dom slutar med kalas. Det är några i klassen som inte har haft. Och dessutom skulle vi kunna låta Emma ha pyjamas eller övernattningskalas med kompisar utan att hon har fyllt år. 

Imorgon kommer då alltså sex tjejer hit. Dom får välja meny från McD. Det blir även efterrätt och lite snacks. Mina systrar som är duktiga på hår och make up kommer och gör tjejerna fina om dom vill det. Man kan få pärla sig ett armband oxå. 

Vi har en 4 kamp. Tipspromenad, slimelimbo , påsleken och ta godis med godismaskinen. Där var också tufft för Emma. Jag sa att bara en kunde vinna och få pris. Men då började Emma:

-Ja men dom andra da? Det blir ju synd om dom som inte får nåt. 

Haha. Detta barn. Vi hade lite svårt att enas om detta. Men nu kommer vi bara utse en vinnare som får ett större pris. Sen får alla andra ett litet tröstpris. Mamma ger med sig som vanligt. 

Alla ska sen sova nere i källaren där vi ska göra det mysigt för dom. Vi har sängar och soffa där nere och ska ha en stor madrass på golvet. Där kan dom även se film om dom vill det.  Det blir nog bra det här.  Tror dom kommer ha jättekul. Mycket stim och stoj. Och fnissande. Underbart. Micke och jag får väl stänga in oss i sovrummet.Emma pratade med oss i morse om att dom måste ju faktiskt få föra lite liv. Hahaha. Sen blir det frukost på morgonen innan kalaset är slut kl 10 på lördagen. 

Tror jag ska lura med mig Micke till Blomsterlandet idag. Halva priset på gröna växter. Jag skulle behöva städa lite. Hade behövt gå till gymmet oxå  men nja. Inte sugen. 

I em ska vi till Fam Wisth Jr på en kopp kaffe. 

Men sen...sen ska jag bara ligga i soffan o vila. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar