Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

söndag 14 januari 2018

Köttgryta

Jag älskar att laga mat men ibland blir jag less.  Tycker det är sååå trist att äta samma sak om och om igen. Man kör liksom fast ibland och får slut på fantasin. 

Igår googlade jag på köttgryta och hittade ett recept:

Mustig köttgryta med rödvin och schalottenlök. 


Vi testade att göra det idag. Galet gott. Kanske det godaste jag lagat. Grytan fick högt betyg av hela familjen. 

Kommer definitivt laga det igen....väldigt snart. Det var enkelt att göra. Skötte sig mest själv. 

Stekte även lite morotsstavar till. Steker dom i olja och vatten,kryddar med citronpeppar och flingsalt. Och så hade vi gelé till. Guttigt!


Vilken soft och skön dag vi haft idag. Älskar såna här dagar. 

Sov länge. Åt frukost. Patric och Malva kom hit på en fika. Malva fick lite lunch. Hon verkligen älskar spagetti och köttfärssås. Vi hade kvar rester från gårdagen. Två portioner åt hon. 

Vi spelade spel. Den försvunna diamanten. Jag räknade med att vinna men Patric och Emma vann varsin gång. Typiskt. 


Efter lunchen drog vi till Modehuset. Micke stack in och handlade på Citygross medan Emma shoppade upp sina presentkort hon fick på kalaset. En slimemaskin och läppstift blev dagens inköp. 

Hem och tog en pw. Jäklar vad kallt det var. Sved om kinderna. 

 Började sen med maten. Och medan köttet puttrade färgade jag bort dom gråa håren. 

Jag tog ett bad och sen gjorde jag banankakor som vi fikade på medan vi spelade kort, Finns i sjön. Emma vann båda gångerna. 


Banankakor

Mosa banan. I med kokos och lite kakao. Gegga ihop. Klicka ut små kakor på en plåt. In i ugnen, 175 grader, i ca 15 min. Låt svalna. 

Funkar absolut om man, som mig, måste ha nåt till kaffet men vill vara lite nyttigare. 

Nu ligger jag på soffan och ser på Farmen. Snart Bron, sen sängen. Trots sovmorgon och en soft dag så har jag längtat efter att lägga mig. Känner mig som en urvriden trasa i hela kroppen. 

Imorgon ska jag på mammografi, fika med en vän sen Mindfulnessträff. 

Ska tydligen komma in oväder imorgon. Snö och rejält blåsigt. Kul. 

Håll i hatten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar