Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 25 januari 2018

Sociala medier

Tänker ni också ibland när ni är på sociala mediter, typ Insta och Fb, hur perfekt många verkar ha det?

Dom pratade om detta på Nyhetsmorgon idag. Att man ska sluta tävla emot andra. Att man inte ska tro att alla har det så perfekt som det kan verka på sociala medier. Att bakom bilden kanske det finns en annan verklighet. 

Som tex denna bilden jag tog i morse:

Frukost, tv, tända ljus, mysigt...ja, det skulle man ju kunna tro. Men faktum är att jag inte fick i mig nån frukost. Inte kaffet heller. Två minuter efter att jag hade tagit bilden gick jag och la mig igen. Ont i örat. Kraftigt susande. Oroväckande ont i huvudet. Det är min dag. Inte så mysig som man kan tro på bilden. Absolut inget att vara avundsjuk på vill jag lova. 

Så ja, verkligenheten kan vara annat än vad bilden eller sociala medier ger sken av. 

Jag tycker inte det är fel med sociala medier. Men bara man har det, tex Instagram , för sin egen skull. Att man själv är nöjd med det man lägger ut. Inte för att bevisa något för andra. 

Man borde vara mer nöjd med det man har. Som Steffo sa på Nyhetsmorgon idag(Kanske inte ordagrant men ungefär):

-Tävlar man emot någon annan kan man aldrig vinna. Det finns alltid någon som har mer pengar, större hus, finare inredning, åker på fler resor osv osv osv 

Varför måste livet alltid vara så perfekt? Resan.Kroppen. Hemmet. Allt ska vara perfekt.  Det är väl baksidan av sociala medier. När man ser vad andra gör och har börjar man tvivla på sitt egna. Tyvärr. 

Sen har vi det här med trollen. Nättrollen. Dom som sitter där bakom skärmen,hugger, klagar och gnäller på andra. Kommenterar och är rent av elaka. Vuxna människor. Också sociala medier och cybervärldens baksida. Människor blir mer elaka när dom kan ”gömma” sig bakom skärmen. 

Vad hände med gammalt hederligt skvaller bara. Mun till mun? Inte ok det heller kanske men bättre än att bete sig hatiskt och så elakt som vissa gör nu för tiden. Kan bli chockad när jag läser bloggar och ser hur och vad folk kommenterar. Man blir ju mörkrädd. 

Det enklaste och bästa för alla inblandade är ju om man slutar följa den man stör sig på. En åsikt får man dock ha. Alla kan inte tycka lika. Men att vara kränkande eller elak, det är inte ok. 

Och tänk på det, du, jag , vi som har barn som växer upp i denna värld ,där sociala medier numera är stället där man kommunicerar med varandra, näthat är inte ok. Barn gör inte som vi säger. Barn gör som vi gör. Viktigt att vi vuxna är förebilder. 

Som sagt. Ingen bra dag för mig idag. Var nära att jag ringde farbror doktorn idag. Hade ont som f**n. Jag låg i fosterställning och grät ett tag. 

Känns lite bättre nu. Dock fortfarande ont i örat. Och mitt tålamod med Prins T är snart i botten. Jag har lust att strypa fanskapet. 

Tänk dig att leva med någon, dag ut och dag in, alla dygnets timmar , som du retar ihjäl dig på. Som liksom är fast vid din sida hela tiden. Som är där för att knäcka dig. Du kan aldrig gå undan. Du kan inte fly. Det finns inget du kan göra åt det. Du vet att det kommer vara så resten av ditt liv. 

Inte konstigt om det rinner över ibland. 

Jag skulle kunna göra vad som helst för att få höra hur det låter när det är riktigt tyst. Det har jag glömt. 

Tystnad. Vad är det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar