Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 8 januari 2018

Medicinprocedur

Schas bassilusk, schas. 

Emma vill inte riktigt bli frisk. Går lite upp och ner. Känner sig lite piggare och sen dålig igen. Igår em började hon säga att hon hade extra ont i halsen igen. Igår kväll väldigt ont. Idag superont. Hostan är precis lika envis än. Så nu har jag faktiskt ringt vc. Väntar på att dom ska ringa upp. 

Emma har knappt ätit på över en vecka. Och då menar jag verkligen INTE ätit. Hon är alltid lite petig i maten. Ingen storätare. Men nu har det varit extremt lite. Och det syns på henne. Tunn och blek. Mörk runt ögonen. 

När ens lilla ”bebis” är dålig så försvinner allt ens egna onda. Jag tycker så synd om henne. Samtidigt som jag faktiskt tycker det är jobbigt. Hostan hela nätterna ger mig heller ingen sömn. Mediciner att hålla reda på. Tre gånger om dagen. Samt att varje medicintillfälle tar 30 min. Emma har svårt att svälja tabletter. Dom ska delas i minimala bitar. Sen tas en i taget med Yoggi. Hon klöks o blir tårögd vid varje liten bit. Det hostas och spottas i vasken. Astmamedicin smakar också illa tydligen. Hostmedicinen måste hon ladda typ i 10 min innan hon kan svälja. Och sen skölja och gurgla munnen efter. Jisses. Man kan väl säga att det minst sagt är en liten procedur. Men givetvis jobbigare för henne än för oss. Fast jag tänker tanken ibland:

-Men hur svårt kan det vara att bara svälja tabletthe***tet. (Ond mamma) Tur att jag bara tänker iaf. Och i stället ,efter varje liten tablettsmula hon svalt, säger :

-Åh vad bra Emma. Duktigt. Bara 8 bitar kvar nu. ( av en tablett.😳 ) 

Ja ja. Nu ringer nog läkaren snart. Kanske får hon mer medicin. Jipiiiee! Men...då ska jag kräva flytande. Annars får jag spunk! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar