Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 5 mars 2018

Andas

Måndag...igen. Kan inte ni få panik ibland över att dagarna och veckorna bara rusar på? Att man inte riktigt hänger med. Och jag får extra mycket panik nu när jag gör typ ingenting. Varje dag ser likadan ut. Varje dag är bara en dag att genomlida. Vaknar och räknar timmarna tills att jag ska få gå och lägga mig igen. Det är jag och sängen nu. 

Fast igår var det inte kul att gå och lägga sig. Jag hade ont. Det ”knastrade” inne i mig. Jag fick ingen luft. Jag vankade fram och tillbaka och försöka djupandas. Hade lite ångest. Var inte långt ifrån att jag sa till Micke att vi måste nog åka in. Och det ska mycket till för att jag ska vilja åka in till sjukhus. 

Men...härdade ut och somnade tillslut. Han sa i morse att jag hade ”åjat mig” till och med i sömnen. 

Borde det inte göra mindre ont snart? 

Alltså fatta hur ont det gör när det liksom hugger till då jag bara ska ta i pyttelite för att dra av en bit ost med osthyveln.  Hallå, man tar ju inte ens i då. 

Förhoppningsvis vänder det väl snart. Har försökt att gå ut och gå en runda varje dag nu iaf. Orkar bara 20-25 min. Sen är jag helt slut. Men jag kämpar på. 

Imorgon har Emma studiedag. Så först sjukhuset. Röntgen och ortopeden. Äntligen ta bort gipset. Det firar vi med en lunch på stan. Och att köpa lim. Ha ha ha. Slime är livet just nu. Så nu är det inte shoppa smink eller kläder som gäller. Nu är det lim, raklödder och linsvätska. Slime och shuffla, det är allt för Emma.

Onsdag ska vi se David Batras show. (Hur ska jag kunna skratta???)

Fredag åker vi mot Stockholm för att gå på mello och umgås med vänner. 

Hoppas på att vara lite piggare denna veckan. Smärtan skiter jag i. Det får göra hur ont det vill. Jag behöver miljöombyte och att det händer lite roligt i mitt liv. 

Hoppas även på att höra av min läkare från Linköping i veckan. Imorgon skulle dom ju ha möte o prata om min op. 

Igår fick jag en fin liten berlock/ett hänge av min syrra 


Passar perfekt nu när jag verkligen behöver tänka på att andas. ❤️


Nähe...om jag skulle lägga mig och vila en stund. Har ju ändå varit uppe ett par timmar nu. 

Vila, pw, duscha, vila, laga mat, vila, tv, sova. Så kommer nog min måndag se ut. 

Hur ser din måndag ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar