Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

fredag 2 mars 2018

Valla Malla på stan

Var på vc. Skickades till röntgen. Min lunga är ”irriterad” av smällen/revbensfrakturen. Det är fortfarande luftblåsor kvar i lungan. Dom ska inte vara någon fara men ska kollas igen om nåt tag. Ny remiss för röntgen. Jag hade en saturation på 95%. Jag hade rätt lågt blodtryck. Men det hade jag hela tiden när jag var inlagd också.  Tror det är medicinerna. 

Revbenen är inte läkta men ligger bra på plats. Så bara fortsätta att låta dem läka. Inga tunga lyft osv. Ta smärtlindring i den mån det behövs. 

Jag ska vila och ta det lugnt men försöka att inte vara i ryggläge  så mycket som jag är. Utan sitta mer och röra mig lite mer men inte så jag blir ansträngd/andfådd.  

Pjuuuh! Så skönt att jag slapp läggas in. Var helt övertygad om att jag skulle behöva bli det. Har ju sån otur hela tiden. 

Nu är jag helt slut. Promenix i snöyra och dåligt väglag fram och tillbaka till vårdcentralen. Sen till sjukhuset. Röntgen och så hem igen. Det tog musten ur mig totalt. Känner mig alldeles darrig och matt. 

Patric sa igår att det såg ut som att jag hade tappat 7 kg. Såg smal ut i ansiktet sa han. Vet inte om jag ser så smal ut men själv tycker jag att jag ser sliten och blek ut. 

Frågade om svullnaden runt magen. Känner mig alldeles uppsvälld. Typ gravid i 3:e månaden. 

Det kan vara att tarmarna inte riktigt kommit igång än. Magen strejkar ju en del av alla mediciner. Och så har jag nog samlat på mig vätska. Har jag varit mycket sängliggande. Så jag har inte gått ner några kilo som Patric trodde. Snarare gått upp. 

Är ju rätt rastlös här hemma så det blir ju gärna att jag tröstäter en del onödigt och gärna onyttigt. Typiskt. 

Men men. Nu ska jag försöka komma ut och gå en liten runda varje dag iallafall. Försöka att lämna sängen lite oftare så jag sitter upp lite mer. Får väl pärla, läsa eller hitta på nåt. 

Om man har lust att fika eller luncha med mig nån dag nästa vecka får man gärna höra av sig. Jag behöver ut och rastas lite. Valla Malla på stan. 🤣

Så glad att jag fick vara hemma så Emma och jag kan ha fredagsmys ikväll. Det ska snöa hela kvällen och natten. Skönt att bara vara inne och softa. Emma och jag har väldigt kul tillsammans så jag är övertygad om att det blir en bra kväll. 

Och jag hoppas det blir även blir en bra helg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar