Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 12 mars 2018

Mala halsband 

Just det. Har ju glömt visa hur mina Malas blev. Jag har knutit två. En med grått snöre och grå tassel. En med ljusbrun/guldigt snöre o ungefär likadan färg på tassel. 

Det ena har lite större pärlor och blev därför lite längre. 

Jag är inte riktigt nöjd än. Behöver lära mig knyta bättre. Svårt att få knuten precis in till pärlan. Pilligt pilligt. Men det är ganska kul. Och avkopplande. 

Som sagt, mina två första, nu kan det bara bli bättre. ( om jag orkar göra fler ha ha )


Googla på Mala om man vill veta vad det är. Men halsbanden har iaf 108 pärlor. Malas används inom meditation, yoga, bön , mantra mm. Siffran 108 är helig. Mala har används inom hinduism och buddhism i tusentals år. 

Har kollat runt lite på Mala halsband och det är galet vad dyra dom är. Många tar 1000 kr. En del mer än det. Nästan upp emot 2000. Det är ju lite galet. Men visst. Det är ett hantverk. Och det tar sin lilla tid att göra. 

Det ena av dessa halsband gav jag bort till en vän. Det andra är sålt.

Önskar verkligen jag kunde satsa mer på att göra smycken. Vill. Men vågar inte, rädd att inga skulle köpa. Dessutom orkar jag inte riktigt. 

Näh. Nu ska jag dricka upp kaffet, klä på mig och snart åka till kuratorn. 

Fryser så jag skakar. Fingrarna är som isbitar. Svårt att skriva på mobilen. Strul med pannan här hemma...igen. När vi vaknade var det 15 grader i huset. Brrrr. 

Men förra gången den strulade hade vi 13.7 grader. Fy bövelen. Mer värme åt folket. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar