Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

måndag 19 mars 2018

Räven kommer 

Just precis nu sitter jag här. Njuter av solen och en kaffe. Och en shake till lunch. Det var det enda jag kände att jag kunde få ner. Har lite ont i magen. Har haft det i ett par dagar nu. Vet inte om det är alla mediciner som gör att magen är knas. Eller om det är nervös-mage inför op nästa vecka. 

Drömmer ju mardrömmar om operationen. Att dom typ bänder med kofot för att få bort plattan och råkar få med en bit av skallbenet. 

Läkarens ord går inte riktigt få bort. 

-Vi öppnar upp och sen börjar vi med att skruva ut skruvarna. Sen får vi se hur svårt plattan har växt fast i skallbenet. 

Åh du söte tid. Inte konstigt att jag drömmer mardrömmar. Och som alltid innan op och jag ska sövas ner får jag dödsångest och vill  träffa familjen och försäkra mig om att dom vet att jag älskar dom. Och att dom vet hur jag vill ha det på min begravning. Kan låta en smula dramatiskt och drastiskt men det är viktigt för mig att dom vet. Jag ska sövas. Det är ett ingrepp i mitt huvud. Allt kan hända. 

I lördags var vi på kalas. Sen låg jag på soffan och såg en Beckfilm. La mig tidigt då vi bestämde oss för att åka till Ullared på söndagen. 

Så igår blev det upp i ottan och mot Ullared och shopping på Gekås. Emma hade egna pengar som hon själv skulle handla för. Så hon hade en egen korg och fick själv hålla reda på hur mycket sakerna gick på osv. Det är bra. Man kan liksom inte bara stoppa ner en massa saker i vagnen utan att tänka. Så hon var så himla duktig. Gick där och räknade och tänkte noga efter vad hon skulle köpa. Och...hon köpte ändå inte upp alla pengarna. Bra! 

Vi betalade givetvis sånt hon behövde ha, som kläder mm

Jag hade dock ont i magen hela dagen och energin var inte på topp. Men det var ändå en bra dag. Skönt att komma iväg lite. Och jag har liksom aldrig tråkigt på Gekås hehe


Jag köpte dock ingen inredning denna gången. Inte en enda lykta. WHAT? Måste vara sjuk på riktigt. Men två Buddha kom med hem iaf. Buddha och lyktor kan man aldrig få för mycket av. Här hamnade en Buddha


Sen köpte jag lite andra bra o ha grejer. En superfin lång bricka/bräda/planka, som man kan ha ostar på när man har ost o kex. Mitt bästa köp tror jag. 


Nu sitter jag som sagt ute i solen och njuter. Så underbart med sol. Allt blir genast så mycket lättare när solen skiner. Man får mer energi. Blir gladare i själen. 

Jag tror jag ska ta en pw om en stund. Gå bort och lämna lite saker som jag köpte till lilla barnbarnet. 

Hoppas på att få slippa springa på räven igen. I lördags kväll när jag var ute och gick, jag var nästan hemma så ganska nära oss, så sprang en räv ut mitt framför benen på mig. Kom från en skogsdunge. Jag blev livrädd men den blev nog räddare. Vände snabbt om när den såg mig. 

Men vad gör rävar i bostadsområden?Tyvärr så är det skabbrävar också så det är hundar som blivit smittade av rävskabb. Bl a min systers hund. Så lagom kul. 

Är det inte vildsvin så är det rävar som dyker upp här i Lindsdal. 

En vän hörde av sig idag. Hon har haft det jobbigt en tid. Och har det fortfarande. Så sa hon att hon inte ville klaga för att hon vet hur jag har det. Men...det där vill jag inte höra. Klart man får "klaga" inför mig. Alla bär vi på vår ryggsäck. Inget som säger att min är tyngre än någon annans. Alla har vi våra grejer som vi kämpar med. 

Jag vill så klart inte att någon ska må dåligt eller ha det jobbigt men det är nästan skönare för mig att få prata om någon annan än mig själv. Då glömmer jag mitt. 

Sen har jag inte riktigt orkat stötta andra senaste tiden men det är en annan sak. Man behöver aldrig känna att man inte kan må dåligt eller beklaga sig inför mig iallafall. Jag har det inte värre eller är viktigare än någon annan. 

Måndag och ny vecka. Denna veckan är det en del blandat på schemat. Städa. Träffa sonen och ta en fika på stan. Till Hansa med mamma. Passa Malva. Ut och käka. Träffa en vän som är i Kalmar och hälsar på. 

Och vips så har även denna veckan passerat. 

Dagarna kommer och går. Det är livet. Men det viktigaste är att inte fylla livet med dagar utan dagarna med liv. ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar