Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

tisdag 3 april 2018

Crohns

Inatt har jag vaknat flera gånger. Frusit o svettats om vartannat. Hade så ont i magen ett tag att jag funderade på att ringa 1177. 

När jag träffade Micke var jag inne i en riktigt dålig period med magen. Hade mycket och ofta ont. In och ut på sjukhus för kontroller med magen/tarmarna. Hade konstant diarré. Gick jämt med mynt i fickan för att ha till en toalett om jag var på stan el så. Extra trosor i väskan om det skulle hända en olycka. ( så lagom kul att inte kunna hålla sig när man precis träffat en kille) 

Tappade mycket i vikt. Vägde 53-54 kg ett tag. Räknades som rejält underviktig eftersom jag är 1.74 lång. (Nu väger jag 13-14 kg mer) Jag fick läggas in med dropp och mediciner direkt in i kroppen. Hade blod i avföringen. Järnbrist. Hade ont i kroppen. Fick konstiga sår i munnen  mm

Mådde alltså inte så bra. Fick diagnosen Crohns och att jag då var inne i ett svårt skov. Hade inflammation och sår på/i tarmen. Det var nära att jag fick opera bort en liten bit av tarmen. 

Sen har det kommit och gått med magen. Min mage är ganska känslig och ofta lite småkrånglig men inget jag inte kan hantera. Senaste åren, minns faktiskt inte ens senaste gången jag hade ett skov, så har jag ändå varit helt ok i magen. Men är alltid lite orolig när jag äter ute på restaurang eller är bortbjuden att min mage ska "sätta igång". 

Nu är jag rädd att min mage börjat krångla igen. Stress. Oro. Mediciner.( Väääldigt mycket mediciner) Jag tränar inte. Har slarvat med kosten. Alldeles för mycket fett och socker. 

Jag har lite ont i magen hela tiden. Uppsvälld och öm. Ibland får jag rejäla magknip. Gör så ont så jag vill skrika rakt ut. Värk i kroppen. Feber. Dock ingen diarré. Snarare tvärtom. 

Men måtte det bara vara en vanlig förkylning och kanske lite förstoppning. Orkar verkligen inte behöva kolla upp magen oxå. 

Ligger på soffan o bara slappar nu. 

Emma kompis blev precis hämtad. Supergullig tjej. Hon går i parallellklassen och dom har jättekul ihop. Hoppas dom får gå i samma klass nu när klasserna delas. Så underbart at höra hur dom skrattar och har kul ihop. 

Saknar mina vänner. Blir så sugen på att dra ihop ett gäng och ha en tjejfest. Dricka bubbel, babbla och skratta. Får väl bli efter op och när jag mår bättre igen. Just nu skulle jag behöva en rejäl dos av mina närmsta vänner. ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar