Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

torsdag 19 april 2018

Språkresa 

Vilken bra dag det har varit. Behöll den där härliga känslan i kroppen hela dagen. Har förträngt det onda och bara försökt skaka av mig det.  Har lagt mig ett par gånger i fosterställning på sängen och bara velat skrika för att det gjort så ont. Men så har Emma ropat eller så har det ringt och så vips så har jag "glömt" det. 

Emma hade en kompis med hem från skolan även idag. Så underbart att höra deras skratt ute i trädgården. Dom tog ut högtalaren och körde hög musik medan dom dansade på studsmattan. Härligt. Hoppas bara grannarna uppskattade musikvalet 


Jag har försökt göra en lite mysig plats att sitta på tills vi fått iordning i trädgården. Utemöblerna är inte framtagna ännu. Ska plantera och fixa fint. Och så ta fram taket på paviljongen. 

Jag har suttit ute en hel del i solen idag. Underbart. Solen gör att man blir gladare. Så är det bara. 

Ikväll har Emma och jag haft tjejkväll. Micke är iväg så vi passade på att äta vår favvomat, lax. Sen körde vi spa. Hårinpackning , ansiktsmask, fotbad och lite gott tilltugg. En lite lyxigare torsdag helt enkelt. Sen kröp vi ner och såg på Wahlgrens värld. 


Emma sa:

-Mamma, om 9 år är jag 18 och du 52. 

-Ja?

-Då kan vi ju gå på Pinchos och dricka bubbel tillsammans. 

Tacksam att hon tänker att hon vill hänga med sin,då, 52-åriga mamma. Men bubbel på Pinchos? Älskade barn, bubbel i Dubai eller New York kanske. Dream big. 

Vi har haft en väldigt mysigt kväll. Skönt att hänga själv med henne ibland. Vi låg och kollade kläder på nätet. Hon är väldigt modemedveten och vet precis vad hon vill ha...och inte. Jag frågade om hon tycker jag har fin klädstil. 

-Ja, oftast. Men du har ju mest myskläder. 

Ooops!

Efter att hon hade gjort engelskaläxan så bestämde vi oss för att bara prata engelska med varandra en timme. Vi gör så ibland så hon får öva mer. Blir förvånad över hur duktig hon är på engelska. Hon tycker läxan hon får är alldeles för lätt. Och hon har redan bestämt sig för att hon vill åka på språkresa till England eller USA när hon går i högstadiet. Bra att hon har lite större mål i livet än att dricka bubbel med sin mamma haha. 

Nu ska jag försöka sova. Rädd att jag inte kommer vakna när klockan ringer imorgon. Hoppas Emma hör i så fall. Hon sover brevid mig inatt. Mysigt med övernattning ibland. Särskilt nu när det inte händer så ofta. 

Hoppas på en bättre natt än den som var. Behöver få sova. Och jag pallar inte att ha så ont en natt till. Jobbigt när jag är själv med Emma också. Blir ju rädd att jag får hjärnblödning när det gör som mest ont. 

Imorgon ska det bli sol och varmt igen och jag ska fortsätta greja i trädgården. Och så kommer mamma förbi på en fika. 

Natti ❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar