Jag har fått diagnosen Ménières.

Det är en sjukdom som har tagit över mitt liv.
Yrsel, kräkningar, dålig balans, ostadig, dropattacks, hörselförlust och tinnitus.
En diagnos som är svår att acceptera, en sjukdom smärtsam att hantera och ett handikapp jag måste lära mig att leva med.
Den här bloggen handlar om min vardag och mitt liv med Mr Ménières, Herr Kräk och Prins Tinnitus.

onsdag 11 april 2018

Tinnitus

Jahopp....på bussen mot otrevligheter. Önskar jag kunde säga trevligheter men nja. Sova på sjukhus, ensam, sprutor, dropp, sövas ner, raka mitt hår, skäras i huvudet, ta bort en titanplatta,laga trasiga nerver, sys ihop, smärta...det är mindre trevligt faktiskt. Mer otrevligt än trevligt, om man sä. Snarare skräckfyllt än harmoniskt. Inte direkt en lyckotripp. Inte än iaf. Men hoppas dock på att resultatet blir mer lycka än skräck  

Sitter på Landstingsbussen nu. Rätt behagligt ändå. Man får kaffe och macka. Finns laddare till mobilen. Fritt wi-fi. Jag sitter ensam och behöver inte prata med någon. 

När jag kommer fram till sjukhuset ska jag gå och lämna min väska på avdelningen. Sen tänkte jag gå in mot stan och äta en lunch. Ensamlunch. Rätt behagligt det med faktiskt. Iallafall idag när jag känner mig stressad och orolig. Då snurrar så mycket tankar och jag har svårt att fokusera och vara med i ett samtal. Orkar inte prata. 

Nu ska jag försöka sova en stund. När klockan ringde i morse trodde jag det var ett skämt. Hade ju precis somnat. Inte mycket sömn för mig inatt. Oro som gnagde och Prins T som störde.

 Fick information om Tinnitus. Stod tips om hur man kan försöka hantera det och lära sig leva med det. 

Mmm...lättare sagt än gjort. Tänkt dig att leva med en högljudd, frenetisk, ihärdig, störande, jobbig jä**%##el som plågar dig 24/7. När du är som mest trött så gör han allt för att hålla dig vaken. När du är stressad och behöver lugn och ro ökar han volymen och intensiteten. Han, Prins T, är liksom där för att göra ditt liv lite jobbigare precis hela tiden. Jo tjena, jättelätt att lära sig leva med. 

Nu ska jag blunda och försöka att inte störa dom andra med att jag snarkar högt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar